fredag 1 juli 2011

Tack för boken-stipendium

I BLM (september 1947) läser jag om ett fint stipendium- ett "Tack för boken-stipendium" som då delades ut av bokhandlarna.

Det gick så till att "bokhandlarna och deras medhjälpare fick rösta på den bok under närmast följande kalenderår som de personligen satt störst värde på, och med varje röst följde så ett bidrag till stipendiet på lägst 2 kronor och högst 10 kronor. Summan tillföll den bok som fått högsta röstetalet."

Hela 59 böcker hamnade på listan. Vinnande bok? Strändernas svall av Eyvind Johnson- helt överlägset var det också med hela 106 röster.

Så här såg en del av resten av listan ut:

2. Dagmar Edqvist "Musik i mörker" (90 röster)

3. Olle Hedberg "Större än du nånsin tror" (78 röster)

4. Stig Dagerman " De dömdas ö" (24 röster)

5. Tage Aurell " Smärre berättelser" (23 röster)

Jag har någon/några bok/böcker av Dagmar Edqvist och Olle Hedberg i hyllorna- och även Dagerman finns- hur det är med Tage Aurell vet jag inte, det måste jag undersöka. Glad är jag att jag alldeles nyligen har läst ut "vinnarboken" "Strändernas svall". Jag väntar fortfarande på del ett i Krilontrilogin. Snart, snart... hoppas jag....

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Spännande lista! Är glad att jag har Strändernas svall att se fram emot och att den står i hyllan där hemma. Kultur håller - länge.

Ingrid sa...

Hermia: Kultur håller mycket länge. Strändernas svall är ett utmärkt exempel. Jättefint att det har tryckts upp pocketupplagor av en del av Eyvind Johnsons böcker- (hoppas att det blir fler). Det var roligt med den där listan, tyckte jag- jag skulle gärna vilja läsa Dagmar Edqvists bok också- fast då får jag låna....