onsdag 20 juli 2011

Poesi från Ådalen

Då tänker jag på Birger Norman- och i BLM 1/1952 recenseras hans diktsamling "Sånger vid floden" av Åke Janzon (Floden är så klart Ångermanälven). Enligt Norman är apokalypsen och utopien tvillingsystrar och "Endast den som vågar en form kan räddas, och bara den som bryter sig loss skall leva".



Normans poesi är sannerligen inte överdekorerad- den är mycket rakt på sak- för det mesta "utan exter". (Jag har alltid tyckt mycket om Birger Normans dikter).


Jag har aldrig varit i Ångermanland men det är ett landskap som lockar mig oerhört. En gren på mitt släktträd kommer härifrån- kanske är det därför. I husförhörslängderna läste jag ortnamn som Nora, Ramsele, Junsele....


Så här diktar Norman:


I mars ligger snön ännu kvar

och redderna är frusna

Lekatten slinker runt brädstapelns hörn

i sin vinterdräkt

Men skymningen kommer med en blå slöja

till husen, träden och den sista dagsskifttimmens

tända fönster i såghuset


Marskvällarnas blå timme i Ådalen

Vad rör mig Paris





I år kom Birger Normans reportagebok (som kom ut ffg 1968) om Ådalskravallerna ut i ny upplaga- (Murbruk förlag.)



5 kommentarer:

Petter sa...

Jag gillar Birger Normans artiklar, men har tyvärr slarvat bort de två artikelsamlingar av honom som förr stod i min bokhylla.
Ett poesiurval har jag kvar. Med politisk poesi.
Vi hyrde hus en sommar i Ångermanland när jag var liten. Det var riktigt vackert.

Ingrid sa...

Petter: Så synd på artiklarna men Norman skriver väldigt bra poesi- jag gillar det "icke ornerade"- ska nog leta lite mera efter hans diktsamlingar på nätet. Ångermanland måste vara ett mycket vackert landskap- med mycket dramatik (både i historia och natur).

Bai sa...

Dette var nok eit ukjend namn for meg! Det var eit fint dikt.

Bai sa...

Forresten, kor er Ådalen (må inn på google-maps, nå). Vi har jo Odalen på vår side av svenskegrensa, det er ikkje same området, vel?

Ingrid sa...

Bai- Ådalen ligger i landskapet Ångermanland- sök i trakterna av Härnösand!!