lördag 16 juli 2011

Mina "Bibliotekets vänner-fynd"

Några dagar varje sommar i juli brukar det råda enorm trängsel i vestibulen till vårt lilla bibliotek- då är det nämligen bokrea på gång. Föreningen "Bibliotekets vänner" säljer ut de böcker som samlats in under året- och så blir det en slant till glädje för alla biblioteksbesökare (nya böcker, flera tidningsprenumerationer etc).

De två böckerna ovan kunde jag inte motstå. "Borgmästarens dotter" av Steven Ozment har jag aldrig hört talas om men "en skandal i en tysk stad på 1500-talet" verkar spännande - och en baksidestext som berättar om Anna Büschler som "stal sprit och pengar av sin far och levde livet med pojkvänner i överklassen"- jo, det var Anna som var borgmästarens dotter och idag hade hon väl fått epitetet "värsting". Steven Ozment har gått igenom över 1000 sidor domstolsprotokoll som handlar om denna dam. Anna dog "på sin post" i rättssalen 1552- en mycket färgstark kvinna- helt okuvlig.

Steven Ozment är professor i historia vid Harvarduniversitetet. På svenska finns också hans "Magdalena och Balthasar" (brevväxlingen mellan en tysk köpman och hans hustru på 1500-talet)

Michael Nordberg har skrivit mycket om medeltiden och hans "Den dynamiska medeltiden" är en mycket intressant och välskriven bok för den som vill sätta sig in i ämnet lite mera. "Eldsjälen på Mallorca" är en samling essäer eller berättelser om medeltida skribenter. Det som fångade min blick alldeles speciellt var kapitlet om "Kättarna i Languedoc"- och ja, det handlar om katharerna. De som krossades av övermakten- då på 1200-talet. Katharerna har odödliggjorts av Emmanuel Le Roy Ladurie i boken "Montaillou".

Jag är mycket nöjd med mina reafynd!

3 kommentarer:

Bai sa...

Det høyrest ut som to spennande bøker du har fått tak i.

mimmimarie sa...

Det låter som bra fynd, skandalen från 1500-talet speciellt.

Ingrid sa...

Bai och Mimmimarie: Jag tror att det blir spännande läsning.