tisdag 12 juli 2011

Krilon, Krilon....



Jag har läst del ett i Krilontrilogin av Eyvind Johnson. Ja, nu är jag fast och det är så spännande att jag förmodligen fastnar i lässtolen under större delen av dagen. Vilken läsupplevelse!




Dessutom har jag lärt mig ett nytt skällsord. "Gengasdrulle". (Böckerna skrevs mitt under brinnande krig).




Här två utdrag från del 1 (Grupp Krilon):




" Livet är något av handlande och mycket av skådande. Livet förbrukas mer än det levs. Luckor öppnas under musiken luckor som är stängda eller halvt stängda mot det förflutna och mot framtiden. Man tänker inte, man ser. Regn av blommor, eller stenskred kanske, men man själv är med där; erövringar av lycka eller förlusten av den. Klar stjärnnatt, översnöade fält under månen, ett ansikte, ett rum, minnen. Minnen, det är vad livet får tillbaka av vad det förbrukat och av det som förbrukats, det är vad mänskan får tillbaka av det hon förbrukat- får tillbaka på detta sätt. Oro eller lugn, det är återbetalningen, det är vinsten, resten, livsmaskinistens produktionsresultat."




"Livet är inte tanke, men dess finaste essens är det. Livet är handling, rörelse, skrik, melankoliska stämningar, slagsmål, att snubbla när man slår stortån mot en sten, att göra en affär och förtjäna pengar, att använda pengarna till att supa sig full eller bygga ett hus att bo, sitta, vara i. Livet är handling, även sittandes, och krig, även åskådandets, livet är allt möjligt och dessutom det omöjliga, men dess resultat är inte endast död utan också tanke. Tanken är handlingarnas resultat, den uppstår i den verksamma kroppen som en av dess safter, den finaste, och den har livets egen kraft och kan skapa liv på nytt, skapa handling. Så enkelt och så svårt är det."






7 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Eyvind Johnson har jag läst ibland..

Anonym sa...

Härligt,
en läskamrat!

"Krilon 1" läste jag för flera år sedan - men kom av mig någonstans på mitten. Då tyckte jag att inledningen (med den långa presentationen av Krilon) var litet tjatig, minns jag.

Några år senare - då jag glömt mycket av min Krilonläsning - försökte jag läsa Kerstin Ekmans svar på "Krilon", nämligen "Gör mig levande igen". Den gången tycktes mig Kerstin Ekkmans roman litet förvirrande.

Min läsning av dessa två böcker var samtida med en period då jag arbetare heltid som bibliotekarie, var tvåbarnsmamma, satt i kommunfullmäktige och skrev på min avhandling ... så läskoncentrationen var skral. Men jag mindes dock tillräckligt för att kunna använda mig av "samtalet" mellan KRILON (Eyvind Johnson) och GÖR MIG LEVANDE IGEN (Kerstin Ekman) när jag nyss författade min essäbok pm intertextualitet och samtal i skönlitteraturen.

Lång inledning!
I sommar har jag läst alla tre KRILON (utom ett actionavsnitt i slutet av Krilon 3)

och nu bara n-j-u-t-e-r jag av läsningen av "Gör mig levande igen"

som på alla sätt - också stlistiskt - är ett kvinnligt och nutida svar till det som den manliga samtalsgruppen tänkte, gjorde och sade mellan 1930 och 1945.(Särskilt intressant person i romanen är den unga kvinnan Sigge som skriver avhandling om Krilon)

OOOO,
så roligt det ska bli att här få följa dina tankar, Ingrid!


lena kjersén edman

mind the book sa...

blir fylld av läslängtan av utdragen. måste bege mig till ett visbyantikvariat i detta nu!

senaste mötet med EJ var Strändernas svall
http://lasdagboken.blogdns.com/2009/index.php?d=06&m=07&y=09

Ingrid sa...

Hannele: Krilontrilogin får du bara inte missa!

Lena: Krilontrilogin kommer att bli sommarens stora läsäventyr- och säkerligen ett av årets allra största läsupplevelser (ja, kanske inte bara detta årets...). Sällan har någon bok berört mig så starkt- och sällan har jag känt sådan lust att träffa en romanperson (Krilon själv). Jag började på Kerstin Ekmans "Gör mig levande igen" men insåg raskt att jag måste ha Krilontrilogin i bagaget för att kunna läsa med bästa behållning- så jag ser fram emot Ekman också. (Tack för inspirerande ord!).

Mind the book: Jag hoppas innerligt att du hittar Krilon på antikvariaten- den borde inte vara alltför svår att få tag på. De två senare delarna finns annars i pocketutgåva- det är den första delen som är utsåld- (morr för det i efterhand och hoppas att den kommer i nytryck). "Strändernas svall" läste jag för någon månad sedan och blev mycket begeistrad. Nu ska jag läsa dina tankar om den!

Lennart Erling sa...

Lyckans ost, som har två delar Krilon framför dig!
Jag läste sviten först någon gång runt 1980 och sedan en andra gång i samband med "Gör mig levande igen", och det skulle nog vara en perfekt uppslukande läsning även denna sommar, då jag läser utan håg och sporadiskt... Vem vet? Det är i alla fall romaner som har allt.

Sanna sa...

Haha, gengasdrulle! Det ska jag börja använda :)

Ingrid sa...

Lennart: Jag njuter i fulla drag av läsningen- jag kommer att bli mycket ledsen när jag slår ihop sista delen. Vilken fantastisk bok (eller vilka fantastiska böcker, ska jag väl säga). Det ska bli mycket spännande att angripa Kerstin Ekmans "Gör mig levande igen" efter detta.

Sanna: Ja, är det inte ett bra skällsord?