tisdag 12 juli 2011

Heja Strömsnäsbruk!!!




Tack till Strömsnäsbruks bibliotek för att jag har fått låna Inga Collins "Vaknatt" (utgiven 1948 på Albert Bonniers förlag). Särskilt stort tack för att boken fortfarande finns i lager! Jag vet egentligen ingenting om denna författarinna men hoppas hitta mera information om henne. Först och främst ska jag läsa "Vaknatt" som jag nu alltså har på mitt läsbord. Det är en kort roman på lite över 100 sidor.


Så här står det i bokens introduktion: "Eva Dalin är en tämligen nyexaminerad med. kand., som ännu inte vuxit ifrån ovanan att begärligt analysera sitt eget själsliv. I drömmar, i syner, i smärtsamt vakna minuter, konfronteras hon ständigt på nytt med den sönderbenade människovarelse, som hon själv kallar Tröskelbarnet."


7 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Kul :)

Ingrid sa...

Hannele: Jag ser fram emot den här boken!

mimmimarie sa...

Vilka skatter det finns vilande och väntande även på våra mindre bibliotek.

bokrikedom sa...

Jag bor i Skara, och här hade vi tills för några år sedan ett "magasin" på biblioteket, som var fullt med äldre böcker av alla kategorier. Där kunde man hitta underbara saker, det var en riktig skattkammare! Men av någon anledning så fick inte detta vara kvar, massor av böcker slängdes eller skänktes till andra bibliotek. En del bjöds ut till försäljning och jag köpte en hel del, men vad jag saknar tystnaden därnere och lukten av gamla böcker!

Ingrid sa...

Mimmimarie: Det finns säkert massor av juveler dolda på många magasin. Jag önskar att alla bibliotek fick öppna sina dolda rum!

Bokrikedom: Skara... åh, den fina staden. Så synd att man gjorde sig av med alla dessa gamla böcker- jag skulle kunna gråta blod. Jag hoppas att du räddade de bästa av dem! Doften av gamla böcker... lugnet- jag kan känna det....

bokrikedom sa...

Det fanns en särskild avdelning för gamla barnböcker, där fanns en stor del av 1900-talet representerat- hur kan man bara göra sig av med sånt?
Men nostalgi är inte lönsamt, förstås! :(

Ingrid sa...

Bokrikedom: Det är helt obegripligt för mig att man bara kastar/gör sig av med sådana skatter- men som du säger- pengarna styr världen. Tyvärr.