måndag 11 juli 2011

Den förbannade Pound

Ett så kallat "mug-shot" av Ezra Pound- taget av US Forces i Italien. (fotot lånat från Wikipedia).

I BLMs oktoberupplaga från år 1949 skriver Lars Forssell en lång och mycket intressant artikel om den gåtfulle författaren Ezra Pound. Ezra Pound blev väl ett tag tyvärr mera känd för sina fascistsympatier än för sina diktverk . Forssell skräder inte orden- han kallar Pound för "det fascistiska svinet" och förklarar att syftet med artikeln verkligen inte är att bortförklara Pounds handlingar under kriget. Så skriver Forssell att Pounds diktning "rymmer mycket av det skönaste och mest stimulerande som står att finna i modern litteratur- och för den poesiälskande återstår ingen annan utväg än att läsa den förbannade Pound".

Höstmåne; berg lyfts kring sjöar
mot solnedgången
Afton är som ett molnförhänge,
en slöja kastad över vågskvalp, genomborrad
av kanelträdens spetsiga spjut,
kall melodi på vassrör.
Bortom kulle munkens klocka,
buren på vind.
Segel förbi här i april, återvänder kanske i oktober
Båt slocknar i silver; långsamt;
Sol brinne ensam på floden.

(Canto XLIX)

Ja, det är vackert. Nu ska jag leta i mina hyllor efter mer- och så ska jag läsa Forssells artikel mera grundligt.

2 kommentarer:

Sanna sa...

Jag älskar den där enkla men ändå så innehållsrika stilen han har:

IN A STATION OF THE METRO
The apparition of these faces in the crowd;
Petals on a wet, black bough.

Ingrid sa...

Sanna: Åh ja, så fint- tack för den! Jag tror att jag ska plocka fram det jag har av Pound (har en känsla av att jag borde "fylla på" förrådet.