torsdag 21 juli 2011

Afrikanskt, som verkar spännande...

I min myggsvärmsbok (Read this next) hittar jag ett par rekommendationer på afrikansk litteratur- jag har noterat och studerat... "God's Bits of Wood" är skriven av Sembene Ousmane-
från Senegal. Boken är en klassiker och handlar om en järnvägsstrejk - den har enligt rekommendationen " Tolstoyan breadth, depth and eloquence".


"They Poured Fire on Us From the Sky" är en berättelse från Sudan- och om inbördeskrig. Tre pojkar minns och talar genom boken.


I BLM hittar jag den här: Anansi Sem : Spindelsagor från Guldkusten / nedtecknade av Mike Joslin ; återgivna av Herje Granberg ; ill. av Per Engström
Joslin, Mike, 1894-1968 (författare)
Granberg, Herje, 1903-1958 (medarbetare)
Engström, Per, 1920- (illustratör)
Stockholm : LT, 1952
Svenska 296 s.


Visst väcker den intresse? Den finns bara att få tag på antikvariskt eller via bibliotek (tyvärr).

6 kommentarer:

Bai sa...

Eg har lese alt for lite afrikansk litteratur, og gleder meg over gode boktips.

Ingrid sa...

Bai: Jag är själv mycket nyfiken på den här trion- de där spindelsagorna verkar fina....

Anna sa...

Spindelsagorna har jag läst och tyckt mycket om. De två övriga är nya titlar för mig. Tack för tipset.

Ingrid sa...

Joanna: Då ska jag se till att låna sagorna med en gång. Verkar mycket lovande!!

Emmas Bokhylla sa...

Verkar oehört spännande, jag skall skriva ner de här tipsen, tack!

Ingrid sa...

Emma: Jag tror att böckerna är ganska lätta att få tag på. Jag har lagt upp på min önskelista hos Amazon.