söndag 19 juni 2011

Jag är svårt frestad



Några år och ett dussintal nummer- det är inte mycket men ändå har den här tidskriften (nu förevigad genom en bok) lämnat djupa avtryck i historien. I denna tidskrift gjorde Gunnar Ekelöf sin debut och här fick man en första inblick i surrealismens gåtfulla värld .


30-talet var en ond tid- en tid som ställde mycket på sin spets och en tid då svärden slipades runt om i världen. Under sådana skeenden brukar skapandet gå på högvarv.


Mesterton och Riwkin- namn som jag har hört talas om men personerna bakom namnen? Vad vet jag om dem? (inte mycket).


30-talet som historisk period intresserar mig mycket- det var då mina föräldrar var unga och jag har hört mycket berättas om "hur det var". Ibland blev jag nästan trött på allt detta gamla. Nu är jag arg att jag inte frågade mera och att jag inte lyssnade mera uppmärksamt.


När jag tittade in på lilla "Ugglan" i Höllviken bläddrade jag länge i Spektrumboken- det var mycket frestande (allt utom priset....). Fast... den går att låna också- och jag tycker att boken passar så bra ihop med min svenska sommarläsning. Den känns faktiskt som ett måste....

2 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Den är så vacker att jag inte kunde låta bli. Sitter och tittar och läser lite här och där. Men vacker är inte alltid lättläst. Formgivningen står lite i vägen. Tyvärr. Typsnittet må vara 1930-tal, men det är tröttsamt att läsa.

Men ångrar mig det gör jag inte. Det är som en meditation att bläddra sig fram genom boken.

Ingrid sa...

Granne med potatisodlaren: Det är en mycket vacker bok- men jag förstår att det inte är en bok man sträckläser- lite tung måste den ju också vara att hantera. Jag ska höra om mitt bibliotek köper in den- annars ska jag fundera lite till. 30-talet intresserar mig mycket.