måndag 6 juni 2011

Inget att avundas


Fotot från Wikipedia.

Nej fy farao, säger jag för mig själv när jag läser Hannah Pakulas biografi om Marie av Edinburgh som så småningom blev drottning av Rumänien. Bortgift vid 17 års ålder med en man hon knappt hade träffat och som hon inte ens tyckte om. (Inget ovanligt kungligt öde). Plågad av sin mans farbror Carol (dåvarande regent) som mer eller mindre stängde in den stackars tösen i "slottets mörka rum" (slott och slott förresten...).

Jag unnar henne verkligen de "passioner" hon såg till att "skaffa sig" med tiden. "Good on you Marie" som man skulle ha sagt på andra sidan jordklotet.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Nej, verkligen inget att avundas. Dessutom såg hon till att skaffa sig en egen inkomst på sitt skrivande när sonen Carol av snålhet? drog in hennes apanage som änkedrottning och gjorde livet allmänt surt för henne.
Hon må ha varit en narcissistisk och egoistisk kvinna som älskade att vara i centrum, men det kan också ha varit en överlevnadsstrategi.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Jag har hunnit halva sträckan i denna väldigt välskrivna och väl underbyggda biografi. Den där Carol (sonen) artade sig inte så väl, förstår jag. Verkligen en fascinerande kvinna även om hon ansåg sig (tidstypiskt förstås) vara placerad på tronen av Gud fader själv.