fredag 10 juni 2011

Här har du ditt liv!

Hur har jag kunnat undgå den här filmen, frågar jag mig. Jan Troells mästerverk (för det tycker jag att det är) är från 1966! Kanske tänkte jag en gång "jag har läst boken så jag behöver inte se filmen" (ovanligt dumt tänkt). Hur som helst- nu har jag ägnat en kväll åt Eyvind Johnson i cinematisk form. Gräddan av de gamla fina svenska skådespelarna kan man njuta av -Ulla Sjöblom i rollen som "tivolidrottningen Olivia" (åh, så bra hon är!) och Max von Sydow som den pladdrige "smålänningen"... och Eddie Axberg i huvudrollen som Olof Persson. Den roll som berör mig mest är Allan Edwalls- han spelar timmerflottaren som mist både hustru och barn och i otroligt vackert fotograferade scener kommer de tillbaka för honom innan han själv går bort. Så fint och känsligt återgivet av Jan Troell.

En ung mans "walkabout" skulle jag vilja kalla det här för och samtidigt en historisk betraktelse över ett Sverige som inte känns alltför avlägset. Slit och sjukdom- vidriga arbetsförhållanden och ond bråd död. Hopp och förtvivlan och längtan ut , längtan till en annan och bättre värld. Olof, som kämpar sig fram. Filmen börjar i dimma och slutar i dimma men det finns hopp.

(Tiden är 1914-1918 och Olof är 14 år när filmen börjar).

En film man bara måste se, tycker jag.

5 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Den har jag faktiskt inte sett, borde gora det, den vaerkar harlig.

Ingrid sa...

Emma: Den är en pärla!!

tant Hanneles bokparadis sa...

trevlig stund för dej

torbjørn hauken sa...

Ja, denne har jeg vært på jakt etter! Så den på Bergen filmklubb på slutten av 70-tallet (var bare rundt 20 år gammel) og ble slått helt ut av det fantastiske filmspråket. Har etter vært begynt å lure på om jeg fant på tittelen, så det var fantastisk å se at du skrev om den. Er den i salg nå i Sverige?

Ingrid sa...

Torbjörn: Ja, den går att få tag på nu igen bland annat via discshop
http://www.discshop.se/search.php?q=h%E4r+har+du+ditt+liv

Skulle tro att den finns på fler internetbutiker här i Sverige också. Jag håller med om att bildspråket är alldeles utsökt.

Hannele: Jag hade en mycket givande kväll framför "burken" ! :-)