fredag 17 juni 2011

Godnatt-sagor och häxprocesser


Urban Hjärne

När jag var barn var det min pappa som stod för godnatt-sagorna och hans val av läsmaterial var nog lite udda- visserligen förekom en hel del från HC Andersens sagor (alltid de otäckaste) men även Fältskärns berättelser lästes och så- mycket ofta: glimtar från Carl Grimbergs svenska historia.

Jag kom att tänka på Grimberg i går kväll när jag började på "Drömmar om rosor och eld" av Eyvind Johnson. Johnsons bok handlar om häxprocesser (och givetvis går romanen att överföra till modern tid). I en av Grimbergs böcker (det finns en hel drös) ägnas många sidor åt de svenska häxprocesserna ("Det stora oväsendet") som inträffade mellan 1668-1676. Masshysterin spred sig över landet och många oskyldiga fick sätta livet till. Mycket illa var det till exempel i Ångermanland- i Torsåker avrättades 71 personer (mest kvinnor). Urban Hjärne lyckades sätta stopp på farsoten- och det sunda förnuftet segrade till slut.

I början av 1970-talet visades en film (baserad på en roman av Aldous Huxley)
"Djävlarna i Loudon"- den blev mycket omskriven och jag har för mig att det var tal om att totalförbjuda den också (jag kan ha fel)- Själv såg jag den på en biograf på Hötorget i Stockholm och det var nog något av det mest skrämmande jag sett på en bioduk. Oliver Reed spelade huvudrollen som den tolerante fader Grandier-berättelsen gav en kuslig bild av maktspel och förtryck. Trots de otäcka scenerna i filmen (man får närbilder på vad som händer när man bränner upp en människa på bål) skulle jag faktiskt vilja se om. (Jag håller ändå händerna för ögonen när det blir för vidrigt).

Boken "The Devils of Loudon" är inte svår att få tag på (värre är det med svensk översättning förstås).

Inga kommentarer: