torsdag 9 juni 2011

En enastående välskriven biografi

Det har åskat två nätter i rad- och bästa sättet att utnyttja tiden (för sova kan man inte när hunden gnyr och skäller och slåss om utrymmet i sängen)- har varit att läsa ut den cirka 500 sidor tjocka biografin om Marie av Rumänien skriven av Hannah Pakula.



Oavsett om man är intresserad av kungligheter eller inte har man glädje av Pakulas bok. Den här biografin täcker in så mycket mer än bara ett prinsess/drottningliv. Hannah Pakula tecknar också ett porträtt av tiden, av länderna på Balkan och maktspelet i Europa under en mycket omvälvande och "hetsig" tid. Särskilt intressant tycker jag det är att följa alla politiska intriger kring de små rikena Bukowina och Bessarabien.



Marie var en kvinna med skinn på näsan och med stark intuition. Mycket självcentrerad var hon visserligen men hon ville väl. Bortgift som tonåring med en man hon knappt träffat och än mindre lärt känna- och så transporterad till ett helt främmande land. Tala om att bli nedsläppt i ett getingbo- både vad gäller politisk utsatthet (för landet) och familj.



Marie förde dagbok under en stor del av sitt liv (det blev över 100 stycken dagböcker i allt) - det finns också en stor mängd brev. Hannah Pakula har gjort sin forskning grundligt, verkar det som. Det känns och märks att biografin om Marie av Rumänien inte är något hastverk.


Rumäniens historia är mycket tragisk (som så många andra balkanländers). Ferdinand (Maries make) efterträddes så småningom av sonen Carol II- en oduglig regent som bara ställde till en massa elände för både land och familj.





För ganska många år sedan nu läste jag Olivia Mannings Balkantrilogi- och den känner jag för att läsa om! (Den gick som serie på TV någon gång på 80-talet). En stor del av handlingen utspelar sig i Rumäninen under början av andra världskriget.


Hannah Pakula har också skrivit en mycket väl genomarbetad biografi om Vicky "Empress Frederick"- "An Uncommon Woman". Vicky (som var dotter till drottning Victoria av England )gjorde sitt bästa för att kämpa för liberala ideal i en ärkekonservativ stat. Ja... det gick åt h-e och hennes son Wilhelm såg till att ställa till enorm oreda i det tyska samhället (i hela Europa med för den delen).


Både "The Last Romantic" och "An Uncommon Woman" är väldigt läsvärda biografier.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag kan inte annat än att hålla med dig. Brittiskinfluerad som jag är kunde jag inte hjälpa att reta mig på den genomgående amerikanska engelskan i böckerna. Victoria var faster till Marie men de båda kvinnorna verkar inte ha haft så mycket med varandra att göra enligt de böcker jag har har tagit del av.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Väldigt fina biografier - (och jag är nog inte lika negativ till amerikanisk engelska som du :-) (min man var amerikan). Och nej, Vicky (som jag lite vanvördigt kallar henne för) och Marie hade nog inte så stor glädje av varandra. Synd, kan man tycka.Jag ser att Pakula har gett sig på madame Chiang Kai-Shek också men för henne hyser jag inte något större intresse- så jag säger nog pass där.