lördag 11 juni 2011

Chicklit från 30-talet

Jag har läst Gina Kaus "Atlantresan" som kom i svensk översättning 1932 ("Die Überfahrt" på originalspråk). Läst och läst... ska jag vara helt ärlig har jag gått igenom den på "diagonalen" och konstaterar att jag inte blir särskilt imponerad- det är en urtråkig berättelse om ett äktenskap på fallrepet- hustruns flykt med älskaren- mannens (han är läkare och lyckas på studs bli skeppsläkare) "rännande efter". (Ja, hustrun flyr till Amerika via en stor fin båt). Hela handlingen utspelar sig ombord på "Columbia". (Jag drar en lättnadens suck när båten äntligen lägger till vid kajen i New Yorks hamn). Good riddance.

Då är det betydligt mera givande att läsa om Gina Kaus i Daniel Hjorths essäsamling "Gränslösa" (Bonnier Alba 1995). Gina Kaus kom från Wien och hon föddes (1893) som Regina Wiener. Efter ett kort och intensivt äktenskap med Pepi Zirner (han stupade på östfronten ) blev hon uppvaktad av den trettio år äldre advokaten Josef Kranz - och han adopterade henne.... (Gina vägrade nämligen att flytta in till honom som älskarinna). Efter en del kärleksaffärer gifte sig Gina med Otto Kaus (han var författare).

Ginas första roman "Der Aufstieg" kom ut 1920 (och den belöndes med Fontanepriset). Hon skrev också följetonger för "Arbeiterzeitung" och hon uppehöll sig företrädesvis i småborgerlig miljö i sina skildringar. Nu hade hon tröttnat på Otto Kaus och förälskat sig i "riksgreven Franz Xaver Schaffgotsch-Semperfrei" som varit krigsfånge i Sibirien. (Otto Kaus blev så upprörd att han hotade slå ihjäl Gina med en yxa).

Psykologen Alfred Adler och tidningsmannen Karl Kraus kom också att bli betydelsefulla män i Ginas liv.

Gina Kaus hade under tiden hunnit att ge ut flera böcker- hon var mycket besviken över att ha placerats i facket för underhållningslitteratur men tog skeden i vacker hand och fortsatte på den vägen. I maj 1933 brändes hennes böcker på det stora bokbålet i Berlin och "aldrig förr hag jag varit i bättre sällskap" sa hon. (Gina Kaus var av judisk släkt).

Dagen efter Hitlers intåg i Wien flydde Gina Kaus med familj först till Schweiz och de lyckades sedan ta sig till USA. Här stannade hon och 1971 gav hon ut sina memoarer "Was für ein Leben..." (och hon hade nog åtskilligt att förtälja). Hela 92 år gammal blev hon och hon dog i Los Angeles 1985. Den av hennes böcker som verkar vara lättast att få tag på idag är biografin om Katarina den stora (som sålde mycket bra när den kom ut)- och denna biografi verkar vara mycket läsvärd.

All information om Gina Kaus har jag hämtat ur Daniel Hjorths essäsamling " Gränslösa", 1995, Bonnier Alba förlag.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Kul tips, finns mycket roligt från 1930-talet.

Ingrid sa...

Hannele: Det finns en hel del att hämta i bibliotekens magasin- fast "Atlantresan" skulle jag hoppa över- biografin om Katarina den stora tror jag däremot är väldigt läsvärd!!