torsdag 23 juni 2011

Bokens trollmakt



"---Och därvid förbigår jag fullständigt den ständiga ökning i bokmängden som världen upplever. Även om inte en enda ny bok utkom i fortsättningen, hade varje äkta bokläsare allt framgent decenniers och seklers skatter att studera, kämpa med och glädjas åt."



---


"Varje tanke av en filosof, varje dikt av en skald kan om ett par år visa ett fullkomligt nytt ansikte, kan uppfattas på ett annat sätt, kan anslå nya strängar. "
,



Hermann Hesse: Bokens trollmakt, essä , BLM 1946, decembernumret.

6 kommentarer:

JanB sa...

Ibland skulle jag bara vilja sitta och bläddra i gamla BLM-ex!!

Hanneles bokparadis sa...

det var längesedan...
jo, böckerna räcker, egentligen.
Ha en fin midsommar!

Emmas Bokhylla sa...

Ja, sa ratt...med den flod av bocker som har kommit ut och fortfarande kommer ut sa kan man halla sig med lasning i flera hundra ar. Lite stressande nar amn tanker pa det, egentligen.

Ingrid sa...

JanB: Det är otroligt så många överraskningar och fynd som dyker upp. Jag önskar att jag hade många flera årgångar!

Hannele: Visst räcker böckerna... :-) och ha en riktigt trevlig helg, du också!

Emma: Jag håller med, det blir mycket lätt stressigt om man vill hänga med (och det vill man ju trots allt försöka med.... :-)

bokrikedom sa...

Jag är lite kluven: Man kommer ju aldrig att hinna läsa en bråkdel av allt man skulle vilja, varken av gammalt eller nytt - å andra sidan finns det ju alltid något kvar, utan läsning blir man aldrig!
Dina tips om gamla böcker är underbara!

Ingrid sa...

Bokrikedom: tack ska du ha för dina vänliga ord! Du har alldeles rätt- utan böcker lär man aldrig bli....