torsdag 26 maj 2011

Barn/Ungdomsböcker: Katja Henkel




Jag följer en schweizisk bokblogg. Fråga mig inte var jag hittat den för det har jag glömt :-) hur som helst - Hos Lesefieber recenseras idag en bok av Katja Henkel- "Rosa Rabenstein 1 neue Nachricht"- som handlar om en liten flicka som dragits med på semester tillsammans med sina föräldrar- älvor med galna påhitt och önskestenar... är del av handlingen... Jag tycker att det verkar vara ett finurligt och spännande hopkok- även för vuxna!




Jag letade därför vidare och hittade ytterligare en bok av Katja Henkel "Der Himmel soll warten"- här handlar det om att komma till rätta med mormors död- två barn försöker förstå och lära sig att man måste "släppa taget"-




Om Katja Henkel vet jag annars ingenting men de här två böckerna tänker jag försöka få tag på. Ett bra sätt att inspireras att läsa på tyska är att ta hjälp av ungdomslitteraturen- det säger jag till mig själv också. Jag är väldigt dåligt (alldeles för dåligt) insatt i just ungdomslitteratur så här blir det två flugor i en smäll!



2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kul att resa runt lite :)
Jag kollar trädgårdsbloggar.

Ingrid sa...

Hannele: Jag borde kolla trädgårdsbloggar jag också... skulle behöva massor av råd och inspiration. Vintern har farit hårt fram här och jag måste gräva upp en del som inte överlevt.... tamarisken sörjer jag särskilt. Den var över 40 år gammal.....