fredag 20 maj 2011

Caos calmo/Quiet Chaos av Sandro Veronesi





Sandro Veronesis roman "Caos calmo" vann det mycket prestigefyllda Stregapriset år 2006. Boken har även blivit till film och nu är den allstå översatt till engelska, och det tackar vi för.

Jag har läst och svävat runt på sidorna- för det här är det betydligt mera inre handling än yttre- en hel del inre monologer -och boken är på cirka 500 sidor.

"I can't go on. I'll go on" (Becketts kända citat inleder romanen).

Pietro Paladini och hans bror har åkt till havet för att njuta av en fin sommardag- de befinner sig på stranden när de uppmärksammar att två kvinnor håller på att drunkna. Ingen annan verkar reagera men bröderna kastar sig i vattnet och kämpar, sliter och lyckas rädda de nödställda till livet. För detta får de inget tack och de beger sig hemåt- här väntar kaos med stort K. Pietros älskade Lara, mor till hans dotter Claudia 10 år, är död. Ambulanspersonalen har förgäves försökt att återuppliva henne efter ett hjärtstillestånd.

Pietro tappar fotfästet och från om med nu viker han inte från Claudias sida- han parkerar sin bil utanför hennes skola varje dag och där sitter han- betraktar världen- och väntar, tänker och funderar, gör listor i huvudet. Bilen och alla rutiner blir en typ av "snuttefilt", ett skydd mot världen. Det visar sig att arbetskamrater, familj och vänner börjar i det närmaste vallfärda till Pietro där i blien- han (som kanske mest skulle behöva terapin) blir själv som en slags terapeut (om än en ganska frånvarande sådan). Så småningom är det Claudia som löser upp knutarna- och jag tänker inte avslöja slutet.

"Quiet Chaos" handlar om sorg och maktlöshet men ibland blir det kanske lite för mycket för mig med alla dessa inre monologer- detta till trots- "Quiet Chaos" är en roman jag inte skulle vilja ha oläst i min hylla. Jag är mycket intresserad av att läsa mera av Veronesi och jag hoppas att flera av hans böcker kommer i översättning.

("Quiet Chaos" finns att få i pocketutgåva och är utgiven av HarperCollins.)

P S
Boken finns numera också i svensk översättning: "Stilla kaos". Det är förlaget Contempo som har gett ut.

Inga kommentarer: