onsdag 6 april 2011

Salamanderkriget

På fotot (Wikipedias) "Större vattensalamander" (en art som finns här i Sverige- och faktiskt här i min kommun).

-

Jag har läst Karel Capeks mycket spännande roman/dystopi om salamandrarna och mänsklighetens aldrig sinande problem. Från att vara "the underdogs" (och bara några få) går salamandrarna mot att bli många, många och världshärskare- otäckt och tänkvärt. Jag gör det lätt för mig nu och länkar till Bokförlaget Perenns fina sida om boken- vad som inte står om "Salamanderkriget" där är nog inte värt att veta- så- läs och låt er inspireras. Den här romanen tycker jag inte att man ska missa! Missa ska man heller inte Bokmanias serie om tjeckisk litteratur.

2 kommentarer:

Per Nilson sa...

Jag undrar vad det står i recensionsutdragen på "Salamanderkrigets" omslag.

Ingrid sa...

Per Nilsson:Mitt ex (det svenska) är en lånebok och utgiven av Prisma (otroligt fult omslag, förresten)- och baksidan har en god sammanfattning av handlingen i boken(ganska omfattande) skriven av Bosse Gustafsson (DN). Vad jag saknar i den här utgåvan är ett för- eller efterord- det tycker jag hade varit på sin plats. Därför uppskattade jag verkligen din webbsida som ger så mycket mer.