fredag 22 april 2011

Resor jag skulle vilja göra










Tre platser skulle jag vilja utforska speciellt... den första är Montségur... katarernas sista fäste. Ända sedan jag läste Emmanuel Le Roy Laduries bok "Montaillou" har jag drömt om att få vandra runt bland de gamla katar-fästena. Avfällingar, rebeller... det lockar mig att få känna historiens vingslag där i södra Frankrike.





Berlin är nummer två på listan. Jag har aldrig varit i Berlin. När jag var ung delades staden av muren och det kändes inte alls trevligt att åka till en stad som bara var en skugga av sitt forna jag. Nu är muren borta och Berlin har levt upp- och dessutom bor jag ju bara ett stenkast bort (nästan i alla fall). Det finns massvis att se och upptäcka här (och som jag har förstått stora och välsorterade bokhandlar också....)

Tredje resmålet.... Bukowina (eller snarare det som en gång utgjorde denna lilla stat). Finns bokarna kvar? Hur ser det ut idag i Czernowitz? Kan man över huvud taget se spår av det förflutna där? Bukowina av idag hör till Ukraina. Jag får fortsätta att drömma.....









3 kommentarer:

snowflake sa...

Drömma är härligt, men jag hoppas att du också kommer iväg. Sommaren har ju börjat redan, så dne blir lång. :-)

Anonym sa...

Åk till Montaillou! Faktiskt var jag där , eller nästan, en gång för många år sedan, innan jag läste boken. Jag åkte tåg upp genom dalen förbi Foix, Ax-les-Thermes till Mérens-les-Valles där jag sov på ett vandrarhem. Morgonen därpå till Bourg-Madame där jag skulle byta tåg till Barcelona. Höstsolen sken, snön var vit på bergstopparna, kor med bjällror gick och betade. Tåget till Barca kom och gick, jag bestämde mig för att promenera till Spanien. Det är hisnande vackert, jag glömmer det aldrig.

Ingrid sa...

Snowflake: Jag hoppas att du har rätt vad gäller sommaren... den har ju börjat bra i alla fall så vi får hopppas....
Lustigkulle: Just så som du beskriver det gillar jag att resa- med frihet... och möjlighet att göra egna upptäckter lite bortom allfartsvägarna. Montaillou ter sig verkligen som ett mycket lockande resmål. Det är en dröm som jag väldigt gärna vill göra till verklighet.