onsdag 20 april 2011

Pulitzerpriset 2011



Årets pris i kategorin "fiction"- skönlitteratur gick till Jennifer Egan för hennes "A Visit from the Goon Squad"- men jag tänker dröja mig kvar längre hos de författare som belönades i kategorierna biografi, poesi och allmän facklitteratur- (de som inte nämndes på kultursidan i dagens tidning).












Ron Chernow har skrivit en modern och som jag tror lite annorlunda biografi över George Washington- USAs förste president och en av de största "National heroes". Chernows ambition har varit att göra Washington "mera levande" ,att ta ner honom från piedestalen. Han tar många sidor på sig... lite över 900 för att vara mera exakt. Trots detta är "Washington, a Life" en bok som jag vill läsa. De som tittade på TV-serien om John Adams minns att denna delen av Amerikansk historia är oerhört spännande- Frihetskriget och de som skapade nationen...









Poesipriset går till Kay Ryan (f.1945) som var den sextonde "Poet Laureate" i USA (2008-2010). Prisbelönad många gånger om- och nu alltså tilldelad Pulitzerpriset också. Jag har inte läst något av henne- och nu är det sannerligen dags! (The Best of It: New and Selected Poems fick priset)






It's hard for us
to imagine how small
a part we play in
holding up the tall
spires we believe
our minds erect.
Then North shifts,
buildings shear
and we suspect. (Från dikten "Shift")










I kategorin "allmän facklitteratur" gick priset till Siddhartha Mukherjee för "The Emperor of all Maladies- A Biography of Cancer"-Här skriver Mukherjee (som är läkare) om cancerns historia och samtidigt berättar han om alla de modiga patienter han haft som kämpat mot sjukdomen. Detta är en bok som jag är mycket intresserad av.

2 kommentarer:

Vicky sa...

Intressanta titlar. Hade inte boken om Washington varit så otroligt tjock så lockar den lite faktiskt.

Ingrid sa...

Vicky: Den är väldigt tjock. Tjocka böcker brukar dessutom vara mycket svåra att hantera- mycket opraktiskt att försöka ta med sig... Jag funderar på den... väger för och emot.... vi får se!