onsdag 6 april 2011

Om sefarderna

Karl-Markus Gauss (foto från Wikipedia) Jag läser om sefarderna i Sarajevo-en minoriteternas minoritet och Karl-Markus Gauss skriver om dem i "De döende européerna"- en essäsamling som jag kommer att återkomma till flera gånger. Just nu är jag mitt upp i läsningen. Fotot av Jacques Werup taget av Johanna Wallin - Jacques Werup skrev en del om de sefardiska judarna i boken om morfadern "Shimonoffs längtan" och han får med en liten snutt om "gamle Nessim" i sin självbiografiska "Medan jag levde" också: "Gamle Nessim åt skinka och arbetade hårt även på sabbaten. Han sa själv att han var hedning och illa tålde det judiska "packet" i Malmö. De ville ha honom till synagogan bara för att vigga pengar av honom, trots att de föraktade honom. Föraktet var ömsesidigt. Han var spaniol, spansk-jude, sefard, och ansåg sig stå mycket högre än judarna i Malmö som alla var todescos, tyskjudar, aschkenazi. Han var en mycket ojudisk jude, en modern, besutten och gudlös man, likgiltig för sina fäders tro."--- "En sefardisk jude finner sig aldrig tillrätta i en svensk småstad, vad en författare än hävdar." Nobelpristagaren Elias Canetti har skrivit om sin barn- och ungdom i "Den räddade tungan"- även han var spaniol- sefardisk jude och hans modersmål var "ladino" som är just sefardernas språk.
Nigella Lawson är inte sefardisk hon är askenasisk - det fick vi reda på i programmet "Who do you think you are" där hon fick söka sina rötter. Det var ett väldigt intressant avsnitt,
ett av de bättre i serien. Nigella var hela tiden på jakt efter det hon hoppades vara sefardiska rötter- men- hon blev besviken när det visade sig att hon var askenasisk. Jag gillar Nigella för att hon är så chosefri och för att hennes mat inte alltid är så himla nyttig. (Jag är inte särskilt road av matlagning men Nigella tycker jag är trevlig att titta på när hon härjar i sitt kök).


-

-

Här en kort artikel om sefarderna.

2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Intressant att du tar upp sefarderna. De var väl ursprungligen judar som utvisades från Spanien under inkvisationen. De talar väl något slags gammalspanska.

Ingrid sa...

Bokstödet: Jag är mycket fascinerad av sefarderna och deras historia- skulle gärna läsa mer och hitta fler sefardiska författare också. "Ladino" är väl namnet på gammalspanskan de talar.