lördag 23 april 2011

Nedslag på Nya Zealand

Det är inte alldeles lätt att hitta litteratur som har rötterna på Nya Zealand- Janet Frame, Katherine Mansfield, Ngaio Marsh, Keri Hulme har förstås översatts till svenska- men vad finns det mera? Jag har letat lite (och jag fortsätter att leta). Jag är väldigt intresserad av författarinnan Patricia Grace (hon är maorier) och har bestället hennes "Potiki"- hon har skrivit böcker för både barn och vuxna och är en av de mera kända Nya Zealändska författarna- hon skildrar ursprungsbefolkningen i sina berättelser. "Potiki" är Patricia Grace's andra bok och den handlar om en maorifamilj som kämpar för att bevara sin kultur och sitt land. Här en länk till en recension av "Potiki."





Just nu är jag helt fördjupad i läsningen av "The House Guest" (en verkligt spännande roman med många vindlingar ). Barbara Anderson har ett lite speciellt sätt att skriva på- men mycket fängslande är det att följa handlingen. Det här är en bok jag har svårt att släppa så med strålande solsken ute och en läig plats på terrassen... det blir fortsatt läsning....

Inga kommentarer: