måndag 11 april 2011

Kinesiskinspirerade deckare


Jag är ingen storkonsument av deckare (och den svenska s k deckarvågen har inget stöd i mig)- men det finns (som jag tycker) en del pärlor i genren. När jag satt och bläddrade i "The Independent" på nätet i går, för att försöka ta reda på vilka nu de där bortglömda 60-talet författare kunde tänkas vara, hittade jag på plats nummer 26 en "bekanting" nämligen Robert van Gulik.

-

Jag minns att det var ganska mycket skriverier när hans böcker "återupptäcktes" på sent 80-tal och tidigt 90-tal. Jag ser att tre titlar fortfarande finns att köpa via AdLibris. (Biblioteken har rensat ut ganska bra, som det verkar men några exemplar finns kvar).



Jag tyckte om de här deckarna- de var annorlunda och de var dessutom fint illustrerade (av författaren själv)- de gav något mer än den där kortvariga spänningen. Faktiskt har jag god lust att läsa om!

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kul tips

Ingrid sa...

Hannele: Jag minns att jag tyckte väldigt bra om de här lite annorlunda deckarna.

Titti sa...

Det där verkade ju spännande. :-)

Ingrid sa...

Titti: Jag minns böckerna som både intressanta och lite annorlunda.