måndag 25 april 2011

Forna tiders deckare...

En bokhylla ska tömmas på sitt innehåll (och så ska det stuvas om lite bland de övriga)- jag hittade idel deckare av äldre modell. Så väcktes minnena upp... sommaren 1961 lyckades jag med konstycket att få vattenkoppor (som bröt ut på självaste midsommarafton)- det kliade som f-n och det är konstigt att Maria Langs "Tragedi på lantkyrkogård" inte är inpyrd med potatismjöl fortfarande (det gick åt stora mängder av den varan)- Maria Lang var alltså sänglektyr den gången och jag minns att jag tyckte att det var jättespännande och så lyckades jag glömma alla kliande kroppspartier (åtminstone under långa stunder).

Dorothy Sayers böcker tillhörde en gång min mamma (som inte precis var någon deckarläsare - men hon gjorde vissa undantag och Dorothy Sayers gillade hon). "Kamratfesten" och "De nio målarna" finns fortfarande kvar i hyllorna.

Raymond Chandler... en annan klassiker. Hårdkokt. Jag gillar också hans "Främlingar på tåg" som jag har på DVD.

Josephine Tey- här i En bok för allas version av " En gammal skandal"- mycket spännande om ett gammalt brott. Nu ska hennes deckarhjälte Alan Grant försöka lösa mysteriet med de två prinsarna i Towern. Blev de mördade? Var i så fall Richard III den skyldige?

(Jag hittade också en hel drös med Ed McBains böcker.....). De får jag kika på en annan dag.

4 kommentarer:

Margareta sa...

Jag ler igenkännande när jag ser bilden på Sayer´s bok, han med monokeln!

Ingrid sa...

Margareta: Jag gillar just de omslagen- tycker att de fångar bokens själ på något sätt.

snowflake sa...

Även jag blir glad att se Lord Peter i samma upplaga som min egen. :-) Dessutom En gammal skandal, även den samma upplaga.

Ingrid sa...

Snowflake: De är så fina de där gamla upplagorna. Jag gillar den lila färgen också!!