tisdag 5 april 2011

Det har vällt in böcker

" Salamanderkriget" har jag lånat på biblioteket- jag ska försöka läsa så mycket jag hinner i kväll- det är mulet och grått och inte tillräckligt inbjudande att rota i rabatter för tillfället. Missa inte Ivanas - Bokmania- intressanta inlägg om Karel Capek! Jag kommer att följa hennes tjeckiska serie med spänning! Så inspirerande!


Mycket trevligt är det också att läsa Vickys (Böcker etc) inlägg om italiensk litteratur (för att inte tala om resor i Italien). Valeria Parrella hade jag inte hört talas om- nu har jag lyckats "klicka hem" ett bättre begagnat exemplar av hennes novellsamling "For Grace Received" (allt detta i väntan på svenska översättningar av senare romaner).
-

-

Jacques Werups senaste har jag äntligen fått hem också (den har jag köat på ett tag). Korttidslån så det gäller att läsa på!

4 kommentarer:

Vicky sa...

Åh, vad kul att du införskaffat Valeria Parrella. Jag stod och fingrade på en novell i bokhandeln i förra veckan (här verkar de utgivna en och en. Ska man kalla dem korta romaer eller långa noveller måntro?), men det var inte den jag var mest sugen på så den fick ej följa med hem.

Per Nilson sa...

Jag kommer också att följa Bokmanias tjeckiska satsning. En annan sak: kul att du visade boken av Karl-Markus Gauss (i svensk översättning) på bild. Hälsar Gauss svenske översättare och förläggare (fast Salamanderkrigets omslag är mycket bättre än omslaget till Gauss-boken du visade och det är mitt fel.)

Emmas Bokhylla sa...

Ah, vad rolgit! och svart att valja i vilken ande man skall borja lasa... :-)

Ingrid sa...

Vicky: Jag blev så glad för ditt inlägg om Parrella- jag längtar att sätta ögonen i dessa noveller! Rapport följer!

Per Nilsson: Jag har börjat läsa Gauss bok om de döende européerna- en sådan pärla! Den är som en kortare "Donau"- jag kan inte släppa .... läser just nu om Gottschee-tyskarna. Otroligt spännande, sorgligt och lärorikt! Tack för att du översatte och gav ut denna fina bok!!!!

Emma: Visst är det otroligt svårt att välja!