onsdag 13 april 2011

Dagens biblioteksfynd- pöl och kluns

Glad i hågen hämtade jag hem tre beställda böcker. Tacksam tanke skänkes till institutionen fjärrlån. (Kommer du dragande igen med ditt "gamle kluns" skulle min moster ha sagt (hon var från Danmark). Men... det är just i det "gamla klunset" som det finns så mycket intressant att utforska. Glömda böcker (en del kanske förtjänar att vara glömda men sannerligen inte alla) har en extra tjusning i sig- som inte kan jämföras med "hypade" nutidsromaner. (Inget ont om modern litteratur- jag läser faktiskt ganska mycket av den varan också). Ingeborg Drewitz tipsades jag om i en av Synnöve Clasons essäer (från boken "Ängeln på vinden")- hon skrev så fint om just "Nuet var i går" att mitt intresse omedelbart väcktes för den romanen (en familjekrönika). Likadant var det faktiskt med Gisèle Halimis "På kvinnans sida" som också recenserades av Synnöve Clason... ja... och så beställde jag. "Nuet var i går" har jag redan börjat på så smått... det blir nog min kvällslektyr. (Jag fick också med mig tre utgallrade böcker hem- en om Värmland, en om Närke och en om Bornholm- där satt den... nästan hela släkthistorien....). Min farmor skulle ha sagt "sånt pöl" för hon var från Kristinehamn.

Inga kommentarer: