söndag 20 mars 2011

Om svårigheterna att få tag på äldre litteratur


Karl Emil Franzos bok "Aus Halb-Asien. Kulturbilder aus Galizien, Südrussland, der Bukowina und Rumänien" kom ut 1876 och översattes till svenska 1881. För någon vecka sedan fick jag ett fjärrlånat ex (troligen ett av de få som fortfarande finns i omlopp) sänt till biblioteket- men... boken var så gammal och så sällsynt att den inte fick lånas hem. Jag tycker inte om att läsa på bibliotek - inte ens under min studietid tillbringade jag många timmar på UB (i motsats till många kurskamrater)- jag får helt enkelt ingen läsro i bibliotekssalar. Därmed gick det läsprojektet om intet- och nu har jag sökt med ljus och lykta efter böcker av denne författare som verkligen lockar mig något alldeles otroligt. (och-Jag har full förståelse för att man måste vara mycket försiktig med dyrgripar som denna mycket gamla bok).
-
"ZweiGeist" som jag nu har inhandlat innehåller en hel del godbitar ur Franzos författarskap och det ska bli mig ett sant nöje att få ta del av dem.
-
Jag länkar också till Bokförlaget Perenn som har skrivit mycket om den här författaren.

4 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

Har du kollat typ http://www.bokborsen.se/ fast då måste man ju köpa. Nu tycker jag att det finns så fina bibliotek med sköna läsfåtöljer och ofta även café... Biblioteken är inte vad det varit, mycket roligare nu (bättre belysning också, jag blev trött av de gamla ljusrören).

Ingrid sa...

Hannele: En av hans böcker finns på bokbörsen men inte just den jag är ute efter (tror att den är väldigt svår att få tag på)- Visst är biblioteken mycket trevligare nuförtiden men ändå... jag har svårt med koncentrationen..

Petter Eremiten sa...

Boken går att beställa från Adlibris för 320 kronor.

M V H

Petter Eremiten

Ingrid sa...

Petter: Tack ska du ha- ibland ser man inte skogen för bara träd.... men jag ser ju nu att boken finns i flera upplagor på tyska.