tisdag 22 mars 2011

Nya bokfynd


Två (återigen bättre begagnade) trevliga boknyheter (fast inte nyutgivna) förgyllde eftermiddagen för mig i går- Marta Morazzonis "The Alphonse Courrier Affair" (Boken har nyligen kommit i svensk översättning- Carlssons förlag)- en lagom lång roman av en italiensk författarinna som jag uppskattar mycket (författarinnan alltså). Några sidor hann jag med i arla morgonstund- allt verkar hittills lovande...
-
Böcker på tyska språket börjar bli mer och mer vanligt förekommande numera hos mig- och det är bra- övning ger färdighet heter det ju. Det går faktiskt lättare med läsningen efter en trög start för några månader sedan. Flytande blir det kanske aldrig men det är bara att jobba på. Jag gillar språkliga utmaningar. Alexander Granach- skådespelare (bland annat motspelare till Greta Garbo i Ninotchka)-, soldat och även författare- kom från- ja.... gissa nu... Galizien, så klart. "Da geht ein Mensch" är en självbiografisk roman. Jag ser fram emot att åter igen få vistas i det gamla Galizien. Ännu en tidsresa för mig. Underbart.

Inga kommentarer: