fredag 18 mars 2011

Nominerad igen

Leila Aboulela har nominerats till Orange-priset mer än en gång- nu är hon aktuell igen med "Lyrics Alley". Leila Aboulela är född i Egypten men hon växte upp i Sudan- hon studerade bland annat vid universitetet i Khartoum och har en examen i ekonomi. Numera är hon bosatt i Abu Dhabi. Läs mera om hennes författarskap här.



På svenska finns hennes roman "Minaret" som har fått god press. Jag har inte läst (ännu).


Däremot har jag hennes "Lyrics Alley" i min hylla- där har det stått ett tag men nu har jag satt i gång att läsa. ("Lyrics Alley" finns på Orange-prisets långa lista. ) Det är nog inte helt otroligt att den här romanen kommer att översättas till svenska, den också. Handlingen tilldrar sig i Sudan och i Kairo- vi rör oss från 50-tal till 60-tal. Det brittiska imperiet håller på att falla samman- och Leila Aboulela fångar tidsandan- en brytningstid- vägen till självständighet. Jo, jag tror att det kommer att bli spännande läsning.



Inga kommentarer: