lördag 12 mars 2011

Jag fortsätter att resa



Jag har en etapp kvar på min resa i Galizien- den kommer i morgon. Nu funderar jag på nästa resa som troligen kommer att gå till den östligaste utposten av det gamla tyska riket- nämligen Ost-Preussen. Masurien tänker jag göra ett extra långt stopp i- (en av Masuriens vackra sjöar ses på fotot ovan som är norpat från Wikipedia). Masurien är den sydliga delen av Ost-Preussen.

Det finns flera författare som har skrivit om den här trakten och som har kommit härifrån.

-

Siegfried Lenz ,till exempel, är född år 1926 i byn Lyck som ligger just i Masurien. Just nu är han aktuell med "Vilken teater" som kommer ut i svensk översättning inom kort på bokförlaget Thorén & Lindskog- en pocketutgåva av hans "En tyst minut" kommer också mycket snart även den på Thorén & Lindskogs förlag.
Jag är väldigt nyfiken på den här novellsamlingen som ska handla om just Masurien.

5 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Siegfried Lenz har jag varit nyfiken på länge. Det kanske är dags nu när han kommer ut med en ny bok att läsa något av honom.

mimmimarie sa...

Jag läste Siegfried Lenz bok "Förlusten" i höstas och den var tänkvärd. Inget ord om Masurien i den dock.

Ingrid sa...

Bokstödet: Det finns en hel del översatt till svenska av Siegfried Lenz. Jag tycker att det är väldigt bra att Thorén & Lindskog ger ut igen- hans böcker är väldigt läsvärda, tycker jag.
Mimmimarie: Lenz är en intressant författare- jag läste några av hans böcker på 90-talet men "Förlusten" hör inte till dem. Jag har faktiskt beställt "Suleyka" - av ren nyfikenhet. (Tror att det är en samling noveller).

Bai sa...

Sigfried Lenz har eg også vore nysgjerrig på lenge, men eg har framleis til gode å lese han.

Ingrid sa...

Bai: Jag är själv på jakt efter flera böcker av honom- det finns en hel del översatt tack och lov.