tisdag 29 mars 2011

Historia!

Först och främst ett tack till Mimmimarie för två av böckerna i den här högen- efter tips från henne har jag lyckats komma över både "King George V" av Harold Nicholson och "Queen Mary" av James Pope-Hennessy. Jag har börjat att läsa- men med facklitteratur går det gärna lite mera långsamt- det är inte något man sträckläser. - Edward Crankshaws bok om det Habsburgska väldet (och dess fall) har jag likaledes hunnit några kapitel i - Simon Sebag Montefiores "Potemkin och Katarina den stora- en kejserlig förbindelse" hittade jag på Ugglan i Höllviken till det facila priset av 50 kronor- men ujuj vilken tegelsten .... Katarina den stora ger mig nervösa associationer - jag kom nämligen upp (som det hette på den tiden) i historia när jag skulle ta studenten.




Ja, det var ju ett jädra ämne att behöva läsa in (även om det var ett favoritämne också) på ett par veckor. (Vi fick två veckors ledighet i april för att försöka reparera eventuella (haha) luckor inför examen som skulle äga rum i början av maj. Jag läste nog inte så mycket om just Katarina den stora men lite grann blev det i alla fall och tur visade det sig vara för en av frågorna (jag minns det som igår) var "Redogör för Katarina den storas expansionspolitik". Panik- men så kom jag på att hon var förtjust i karlar den här madamen- och så kunde jag väl svamla ihop lite om bland annat Potemkin... (jag har fullständigt glömt bort vad det var jag sa- det är preskiberat sedan länge.) Nu har jag ju att bita i igen- tack och lov är det ingen som ska förhöra mig efteråt! PS- Jag var tvungen att repetera tre års geografikurs också ... (tala om otur) och det tredje ämnet blev franska (jag som hoppades på engelska...).

-

-

- O, jerum, jerum, jerum.O, quae mutatio rerum!

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Beundransvärt att du tänker ge dig i kast med Potemkin med de erfarenheter du har beskrivit. Jag har tvekat inför den boken mer än en gång kan jag säga och ännu inte tacklat den.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Det är onekligen en jättetegelsten... det kommer att ta tid- det är då ett som är säkert.