torsdag 31 mars 2011

En tillbakablick- tre månaders läsning





Längst till höger Joseph Roth (foto från Wikipedia)


-

Nej, det blir ingen lista- men några böcker av de senast lästa vill jag gärna skriva lite extra om. Årets första bok blev Joseph Roths Radetzkymarschen- berättelsen om den utdöende familjen och det utdöende habsburgska riket- en bok som stannar kvar länge och som jag tyvärr var tvungen att lämna ifrån mig till magasinet på Vellinge bibliotek (tacksam dock för att den fanns kvar över huvud taget)- så småningom kanske jag inhandlar själv. "Radtzkymarschen" vill jag nog gärna ha i min egen bokhylla.







- - "Mycket bra" har jag noterat i kanten av läsdagboken vid "Krukan och andra berättelser" av Luigi Pirandello- en novellsamling som jag verkligen kan rekommendera. Dessutom kunde jag boka av både en ny (för mig) nobelpristagare och en bok till i min italienska utmaning.


(Boken finns i svensk översättning)



I februari läste jag extra mycket tyskt och väldigt många otroligt bra böcker också- Berättelsen om herr Sommer av Patrick Süskind var ett loppisfynd som hette duga- åh, så fin! Arno Surminskis sorgliga berättelse om en barndom i Ostpreussen- och det helvete som följde när familjen fördrevs från sitt hem- gjorde ett så starkt intryck. Tadellöser & Wolff av Walter Kempowski likaså (hemlånad från ett magasin någonstans i Sverige- den borde inte trona i magasinen den boken och den borde komma ut i nytryck.) Ytterligare en barndoms- och ungdomsberättelse från Tyskland.


Bukowina (lånad bild)





En resa i Galizien började jag på- och den gjorde jag med hjälp av Martin Pollack- så lärorikt- så inspirerande. Jag "hittade" den fina poeten Rose Ausländer- som skrev så vackra dikter - många från det älskade och förlorade Bukowina. Rose Ausländer har jag tagit till mitt hjärta.






Italienskt? Jag måste än en gång framhålla "The Alphonse Courrier Affair" av Marta Morazzoni- en författarinna som jag kommer att "hålla ögonen" på framledes. Flera av hennes böcker finns översatta till svenska. (och jag har nog läst samtliga- och blivit mycket imponerad).


(lånad bild)



Jag ser fram emot ett nytt spännande läskvartal- mera tyskspråkigt ska det bli och jag ska fortsätta att leta italienskt. Det blir säkert annat också och jag hoppas hitta mer i magsinen -undangömt som kanske borde få komma ut i rampljuset. Qui vivra verra.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Det ska bli så roligt och inspirerande att se vad du fortsätter att läsa och skriva om.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Tack ska du ha! Jag har väldigt roligt själv när jag letar böcker!