onsdag 16 mars 2011

Det var inte alls meningen....

Diktsamlingen i mitten hade jag sedan tidigare- biografin skaffade jag för någon månad sedan och så igår, när jag "bara skulle titta lite" i bokhandeln, fångades jag in av en rea-bok... den låg kvar och liksom väntade på mig.... Nu har jag alltså en essäsamling också- allt med Les Murrays stämpel.
-
Les Murray är poet- från Australien. Han har varit med i "nobelprisdiskussioner".
-
" Why write poetry? For the weird unemployment. For the painless headaches, that must be tapped to strike down along your writing arm at the accumulated moment. For the adjustments after, aligning facets in a verb before the trance leaves you. For working always beyond your own intelligence. For not needing to rise and betray the poor to do it. For a non-devouring fame."
(Från "The Instrument" av Les Murray).
-
Det senaste förvärvet: Nonchalans, sjabb och dödliga fräknar" av Les Murray är utgiven på Brombergs förlag. Översättning gjord av Jonas Ellerström och Lars Ahlström. (2007)

2 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Åh, vilek bokhandel hade den på rean?

Ingrid sa...

Böcker x3- Det var faktiskt lilla Ugglans bokhandel- i Höllviken. Jag hade inte alls väntat mig att hitta just den boken där- men blev väldigt glad när jag gjorde det!