måndag 21 februari 2011

Serie-nostalgi

Jag minns serien om "Barna Hedenhös"- i min barndom fanns den att läsa varje dag i Sydsvenskan och det gavs ut fina album också- här är ett som jag fortfarande har kvar- "Barna Hedenhös upptäcker Amerika". Familjen far iväg med barnen Sten och Flisa och hunden Urax (och kon Mura)- i Amerika träffar man "Urokeserna"- och i Amerika bor man också i upp och ned vända trädstammar (ett slags stenåldershöghus)- Ja, det var väldigt fint påhittat och vi tyckte att det var jättespännande att läsa om familjen Hedenhös alla äventyr. (Det kom ut många album om familjen Hedenhös- t ex "Barna Hedenhös åker bananbåt till Kanarieöarna" och "Barna Hedenhös reser till Egypten" )Han som tecknade så fint hette Bertil Almqvist (Bertila)- det var han som låg bakom den här kända bilden också- "En svensk tiger".

I min hylla hade jag också en gång den här trevliga boken- "Sagan om Grållen"- Sveriges historia berättad av hästen Grålle. Jag saknar den faktiskt... den var väldigt trevlig att läsa. Nu finns den bara att få antikvariskt skulle jag tro.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Barna Hedenhös. Ja, där kommer nostalgin tillbaka i formidabla vågor. Vad jag älskade de böckerna!

Ingrid sa...

Mimmimarie: Jag undrar om de är svåra att få tag på - jag måste kolla....