lördag 12 februari 2011

Om saknaden efter en riktig bokhandel...

( Fotot är lånat)

Jo, jag vet- det är andra tider nu- ingenting blir som förr och den fysiska bokhandeln kämpar i motvind. Visst, det mesta finns att få på nätet- och oftast bra mycket billigare också- men känslan kan man inte förmedla via en datorskärm och jag kan inte bläddra och fundera på samma sätt. Det går inte att jämföra sinnenas aktivering. (Jag tycker heller inte om att läsa tidningar på nätet- det tar sån tid och jag gillar inte att vara "fastspänd framför en skärm".)
-

Bai har skrivit så fint om sina intryck från Paris - läs här- om sin längtan efter en "delikatessbokhandel" och jag- ja ,jag förstår inte varför detta inte kan låta sig göras i Sverige?
-

Det må vara praktiskt med läsplattor (jag kommer nog inte att skaffa en dylik för för mig känns det bara som "ännu en teknisk pryl som jag måste ha bekymmer med")- när elen slås ut och när det moderna (och mycket sårbara) samhället plötsligt inte fungerar... då sitter man där med all sin teknik (och med skägget i brevlådan). Jag är väl gammalmodig för jag gillar pappersprodukten- dessutom kan man ganska ofta njuta av vackra omslag också - som en extra bonus.
-

Utvecklingen går så rasande fort numera- ibland känns det som om det kunde vara bra att stanna upp ett tag och tänka efter. Allt var sannerligen inte bättre förr- men det fanns en del som var det.

Inga kommentarer: