onsdag 16 februari 2011

Idag anlände den- äntligen...

Som jag har väntat och längtat. Jag hittade inte boken i Sverige (och inte i England heller) så jag beställde från USA (boken är begagnad). Snö och is har gjort resan till Sverige mycket lång och ett tag undrade jag om jag någonsin skulle få hålla den här "längtansboken" i min hand- men nu är den här. Julia de Burgos samlade dikter- i både engelsk och spansk variant. (Ja, den spanska versionen har ju inte jag så stor nytta av eftersom jag inte behärskar språket "no habla" som de sa i "Heartbreak Ridge".
-
Över 200 dikter.... och jag har bläddrat lite och kunnat konstatera att jag nog kommer att tycka om nästan allihop- och det är mycket ovanligt att jag tar alla dikterna i en samling till mitt hjärta- men- det är något med Julia de Burgos sätt att skriva, hon är så passionerad och det är som om hon använder sitt eget blod när hon präntar ner sina dikter. Förordet ser också väldigt intressant ut.
-
Idag- i all hast väljer jag dikt nummer 10 Nada- Nothing:
-
Since life is nothing in your philosophy
let's toast the definite non-being of our bodies.
-
Let's toast the nothing of your sensual lips
that are sensual zones in your blue kisses;
like everything blue, chimerical lie
of the white oceans and of the white skies.
-
Let's toast the nothing of the material demand
that sinks and rises in your casual desire;
like everything flesh, lightning bolt, spark
in the endless truthful lie of the universe.
-
Let's toast the nothing, very nothing of your soul,
which rides its lie on a colt with no brakes;
like everything nothing, very nothing, it won't
look at a sudden brief starburst.
-
Let's toast to us, to them, to no one;
for this always nothing of our never bodies;
for all, for the least; for so many, and so much nothing;
for those hollow shadows of the living that are dead.
-
If from the not being we come, and to the not being we march,
nothing between nothing and nothing, zero between zero and zero
let's toast the beautiful non-being of our bodies.

Och jag vill bara ha sagt: jag hade inte hittat till Julia de Burgos utan Snowflake (som la upp Rory Gilmore's lista). Tack för den!

4 kommentarer:

snowflake sa...

Nämen! Hur i all världen kom det sig att du fastnade för den? Hur kunde du veta?

Ingrid sa...

Snowflake: Jag såg en dikt av henne på nätet och den slog till- rakt i solar plexus.... och jag tänkte att den poeten måste jag bara läsa mera av. Hon är så otroligt, fantastiskt passionerat underbar!!! Det är så bra med listor för man hittar alltid något väldigt intressant i dem!

snowflake sa...

Ah, då förstår jag. Jag trodde du plockat henne på namnet enbart. Men såna där solar plexus-upplevelser ska man tro på och agera efter, det går sällan fel.

Ingrid sa...

Snowflake: Julia de Burgos fattade jag omedelbart ett starkt tycke för :-)