tisdag 8 februari 2011

Det började med frimärken


Som barn samlade jag på frimärken- och Egyptiska frimärken tyckte jag var så fina- för de avbildade ofta både pyramider och så sfinxen. Jag minns speciellt ett... grönt och grant var det, men det har jag inte lyckats hitta på nätet.

-


De gåtfulla hieroglyferna finns det mycket skrivet om- boken längst till höger handlar om hur gåtan löstes av språkgeniet Jean Francois Champollion. Det är en berättelse som är minst lika spännande som en deckare. (Daniel Meyerson: Hieroglyfernas gåta). Om Champollion handlar också Lesley och Roy Adkins bok "Egyptens nycklar". Barry Kemp har valt ut 100 hieroglyfer som han anser extra betydelsefulla. "100 hieroglyfer- tänk som en egyptier" (Norstedts förlag 2006).


-


I mina hyllor finns också en raritet- en grammatik över hieroglyfernas användande. Jag har inte läst den... den har tillhört min far som faktiskt gick en hieroglyfkurs en gång i tiden. Nu vårdar jag denna bok mycket ömt. Kanske får jag ett ryck en gång....



Champollion- mannen som löste hieroglyfernas gåta.

2 kommentarer:

Vicky sa...

Frimärken är ju lite smidigare att spara än böcker - de är inte lika skrymmande ;)

Ingrid sa...

Vicky: Fast man får se upp om man börjar sätta dem i album... då kan det svälla ut där med (fast böcker är klart mer skrymmande :-)