tisdag 22 februari 2011

Barn- och ungdomsböcker-några favoriter....

Genom åren har jag rensat ut mycket i hyllorna och nu är det bara de "absoluta favoriterna" som finns kvar. Jag har svårt att göra mig av med dem- fastän de ibland är alldeles sönderlästa och svåra att hantera rent fysiskt.
-
Hans Peterson är och har varit en mycket produktiv författare. Det finns flera böcker om Lars och Stina men "Stina och Lars rymmer" blev högläsningsbok på roliga timmen i skolan och många av mina klasskamrater lånade den också- den blev oerhört populär. Lite farlig var den förstås, den här boken för min bästis och jag var på god väg att rymma själva. Det verkade spännande, tyckte vi och vi packade väskor i smyg. Det var allt tur att vi stöp på mållinjen...
-
"-Nu är jag trött på det här, sa Stina beslutsamt.
- På vad då? sa Lars.
-På alltsammans.
- Men vad menar du att vi ska göra? Vi kan inte göra någonting.
Stina svarade inte utan drog en djup suck.
- Jag förstår inte alls vad du menar, sa Lars och suckade han också.
----
---- Vi kan ju rymma, sa Lars.
- Jag förstår inte alls, vad du menar, sa Stina förargad. Rymma, vad är det?
- Ja, man ger sig i väg, sa Lars lite försiktigt. Ger sig iväg utan att någon får reda på det. Smyger sig undan. Håller sig gömd."
-
Så rymmer de- och inte vet de åt vilket håll de ska rymma för att komma till sin farfar och farmor (de är nämligen dit de är på väg)- men det ordnar sig till slut ändå. Omslaget och alla andra illustrationer i boken har faktiskt Kertin Thorvall gjort. Rabén och Sjögren gav ut ("Nalleserien").

-
"Priska" av den finländska författarinnan Merja Otava läste jag om och om igen- det är en oerhört fin ungdomsroman- om några klasskamrater mitt i en brytningstid. "Priska" har översatts till bland annat engelska.
" I skolan glömmer man vem man är- Priska. I klassen blir man som alla andra. Och ändå är "alla andra" så olika. Hillevi, den vackra, duktiga, präktiga Ser-man-på-flickan, Mollan, glad och pratsam och full av roliga historier. Dockan, som är så kär i Kai, den sköna Julia, lilla Råttan... och så alla pojkarna, olika allihop, var och en med sitt sätt att möta livet, var och en med sina egna hemliga tankar och problem."
(detta är taget från bokens baksida).
Priska är en tankfull ung flicka som vill skriva- hon iakttar redan sin omgivning med stor inlevelse och ser världen med nästan vuxna ögon. Priska vill bli författare....
-
Detta är Merja Otavas debutbok. För den tilldelades hon Werner Söderströms stora pris för bästa finska ungdomsbok.

Här tre typiska tonårsböcker- Erik Norlanders "Inled oss icke i frestelse" (den gick för övrigt som följetång i Bildjournalen), Elisabeth Kågermans "Fjorton dagar i november" och så den mest älskade i trion nämligen Kerstin Thorvalls "Flicka i april"- om den klumpiga och tafatta Lena som vill bli modetecknerska (och som möter sin stora kärlek).
-
De här tre böckerna gavs ut av Bonniers förlag och så här motiveras serien : "De problem som förr eller senare möter de unga har kringgåtts eller romantiserats i de flesta böcker som skrivits för ungdom. Den nya serien "Fick-böckerna" vill ge unga människor i åldern 15-19 år riktiga böcker, som behandlar deras egna problem, som är god litteratur, som ger dem något att tänka på men som samtidigt är lättlästa och fängslande."
-
"Fick-böckerna- en ny serie BRA nutidsromaner- OM unga människor FÖR unga människor. Fler böcker i den här serien var:
Karin Anckarsvärd: Jag väntar på Fransiska
Jonas Bergman: Aldrig kom den sommarn (handlar om finska vinterkriget)
Carole Bolton: Christy
Josef Garland: Dröm i dimma
Birgitta Järvstad: Väg mot i morgon
Sven Rosendahl: Valet
-
Mina böcker är tryckta mellan 1961 och 1962.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Så fina! tack för bilderna.

Ingrid sa...

Snowflake: Tack ska du ha- jag tycker väldigt mycket om de där slitna häftade tonårsböckerna...