fredag 11 februari 2011

Associativ läsning som tar mig till Polen

Julian Tuwim (1894-1953)

-
(heter det så?) Hur som helst- när jag nu har läst ut Marcel Reich-Ranickis memoarer och markerat lite i kanterna (med blyerts) väcks en stor lust att lära och läsa mera- om författare han skriver om och lovordar. (inte säkert att jag gillar för det men man måste prova på).


Marcel R-R är ursprungligen från Polen och han skriver mycket om polska författare- främst då poeter (han verkar inte hålla de polska romanförfattarna särskilt högt). Han nämner särskilt en poet - Julian Tuwim- som hörde till en grupp av poeter som kallade sig "Skamander". Om gruppen kan man hitta böcker i översättning (franska och engelska bland annat)- men Tuwims poesi är det värre med. Tråkigt nog- men jag ska hålla ögonen öppna.

-

Nobelpriset i litteratur har gått till Polska författare fem gånger (om jag räknat rätt)-


1905 till Henryk Sienkiewicz (mest känd för Quo Vadis (den har jag i min hylla och den borde sannerligen ingå i en "hyllvärmaraktion" för jag har inte läst den.
-

1924 till Wladyslaw Reymont och hans "Bönderna" i fyra band finns översatt till svenska (1925)- jag läser att Vilhelm Moberg inspirerats av Reymont och -ja- jag ska nog låna hem någon av dessa delar...

-
1978 till Isaac Bashevis Singer (som skrev på jiddish)

-

1980 till Czesław Miłosz - han är mest känd för sin lyrik.
-

1996 till Wislawa Szymborska- ännu en lyriker.


-
Kan den här mannen möjligen bli aktuell för nobelpriset snart? Adam Zagajewski- i dagarna har en diktsamling av honom kommit ut i svensk översättning (en samlingsvolym). "Antenner i regn" (urval och tolkningar gjorda av Anders Bodegård-Norstedts förlag).
-
Fast mest är jag nyfiken på Julian Tuwims dikter....

3 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

jo, så går jag också från en bok till en annan..

Ingrid sa...

Hannele: Det är omöjligt att inte bli nyfiken.....

Podpora społeczeństwa sa...

Han hetade (hette?) Tuwim, ej Tuwin. Skrev ocksaa fantastiska barndikter, varav naagra aer bekaenda av vart polska barn. Den store Julian!