måndag 31 januari 2011

Victor Klemperers dagböcker


I Sture Packaléns bok "Tyska minnesgemenskaper- nazism, krig, förföljelse och folkmord i tyskspråkig litteratur efter 1945" (Carlssons förlag, 2010) finns flera författarporträtt- bland annat ett av Victor Klemperer. Lyckosamt nog fanns hans dagböcker från de svåra åren i Tyskland på "mitt"bibliotek. Victor Klemperer bodde i Dresden under hela kriget och han överlevde som genom ett under. År 1935 fick Klemperer lämna sin tjänst som professor i romanistik på grund av de nazistiska raslagarna. Hans fru var "arisk" och dessutom hade Klemperer anmält sig som frivillig under första världskriget- därför kunde han stanna kvar i Dresden. Han tvingades dock till hårt manuellt arbete (han var i 60-årsåldern). Dagboksanteckningarna gjorde han mycket tidigt på morgonen innan han gav sig iväg till sitt arbete.
-
Den upplaga jag läser just nu är från 1999 (Norstedts förlag). Den 22 mars 1933 (alltså strax efter Hitlers maktövertagande) skriver Klemperer :
-
" En ung man med hakkors kommer till skolan i något uppdrag. Genast börjar en klass med fjortonåringar sjunga Horst Wessel-sången. Att sjunga i korridoren är förbjudet. Fröken Wiechmann har vakten. " Ni måste förbjuda det där skrålet," ansätter kollegerna henne.- "Gör det ni! Om jag förbjuder det här skrålet heter det att jag har ingripit mot en patriotisk sång och sedan får jag sparken!" Flickorna fortsätter att skråla. - På apotek finns tandkräm med hakkors på. -En stämning av rädsla liknande den som måste ha rått i Frankrike under jakobinerna. Ännu fruktar man inte för sitt liv- men för bröd och frihet."
-
Dagböckerna har filmatiserats för tysk TV.

4 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Nämen dom här har ju jag. Olästa. I bokhyllan! Jag köpte dom på grund av precis de anledningar du skriver här, men sen tyckte jag att de såg så tråkiga ut att jag inte ens öppnat dem. Det är lite otypiskt för mig, för det är precis sånt här jag gillar, så tack för de här orden. De åkte ungefär 200 böcker upp på läsa-snart-listan :-D

Jag såg förresten härom kvällen på svt-play en dokumentär som var väldigt intressant. Förintelsens arv (den gick på riktiga tv:n också nu i dagarna, kanske du såg den där).

Direktlänk här.

Handlar om hur dottern till Amon Göth (grym lägerkommendant; han finns bl a med i filmen Schindlers List) träffar en av de kvinnor som mer eller mindre var Göths slav under kriget. Starkt! (även om jag tyckte att dokumentären hade kunnat sätta in en del saker i ett sammanhang för dem som inte är så insatta).

Ingrid sa...

Vixxtoria: Jag har börjat läsa i Klemperers bok- jag tycker att det är en mycket intressant och lite annorlunda "vinklad" skildring av en nedstigning till helvetet - för det är precis vad det måste ha varit. Jag blir avundsjuk på dig som äger de här böckerna... jag ska leta efter dem på nätet. Jag såg faktiskt dokumentären om dottern till Amon Göth- det var en mycket otäck berättelse men väldigt intressant. Mycket plågsam att titta på. Det gick också en dokumentär om bakgrunden till filmen "Den stora flykten" för någon vecka sedan- även den mycket sevärd och fruktansvärt otäck.

Vixxtoria sa...

Jag köpte böckerna på bokrean, minns jag. För 9-10 år sen eller så. Jag tror till och med att jag hade lagt in en förhandsbeställning om dem (vilket nog var rätt onödigt, så stor efterfrågan var det säkert inte på de här tegelstenarna). Men jag gissar att de kan vara svåra att få tag i. Antikvariat.net eller bokbörsen skulle jag testa.

Jag har dock varit lite besviken på dem, för de var lite tunga att ta sig in i tyckte jag den gång jag försökte. Men jag blir rätt peppad av ditt inlägg, så de åker som sagt upp lite på läslistan nu. (Jag är inte alltid in the mood för 2vk-litteratur, men den andan faller ju på emellanåt, och då är det bra att ha något hemma som väntar.)

Nu måste jag spana in Den stora flykten också. Finns den också på svtplay tror du?

Ingrid sa...

Vixxtoria: Vilket fynd du gjorde- jag ska leta på antikvariaten. Jo, det är lite segt i början men när man väl har kommit in i berättelsen är det svårt att sluta läsa- tempot acceleras hela tiden. Klemperer skrev för sitt liv- och det märks. Jag tror säkert att programmet om "Den stora flykten" finns på svtplay. Väldigt sevärt.