måndag 10 januari 2011

Stregapriset- Italiensk utmaning- Mario Soldati

Min promenad till biblioteket blev lite mera spännande än vanligt på grund av ishalkan- men jag kom fram till slut i alla fall och kunde hämta hem min fjärrbeställda bok "Breven från Capri" av Mario Soldati. Den här romanen kom ut år 1954 och tilldelades samma år det prestigefyllda Stregapriset. (Den svenska översättningen är från 1956).
-
Mario Soldati (1906-1999) är kanske mera känd som filmskapare- men han har skrivit flera romaner också. (Soldati fick för övrigt även Campiello-priset år 1970 för "L'attore").
-
"Breven från Capri" kom ut på Norstedts förlag och översättningen är gjord av Karin de Laval.
-
Jag hittade en fin länk till Italienska kulturinstitutet- Italien som enad stat fyller 150 år i år- man firar genom att visa elva (som det verkar) mycket intressanta filmer. Fritt inträde till filmerna som visas på Italienska Kulturinstitutet och Biografen Sture, så långt platserna räcker (enligt webbsidan). Just nu önskar jag att jag bodde i Stockholm!!
-
"Tisdag 18 januari, kl. 18.30
Piccolo mondo antico (Lilla gamla värld) av Mario Soldati (1941)Italienskt tal, engelsk text.
Historien, som är inspirerad av Antonio Fogazzaros roman Från gamla dagar från 1895, berättar om den svåra relationen mellan en man och en kvinna från olika samhällsklasser i det österrikiskdominerade Lombardiet, strax innan det andra självständighetskriget".

Inga kommentarer: