tisdag 25 januari 2011

Bukovina!



Den lilla bruna biten i övre högra hörnet... och nu har jag alltså kommit hit med hjälp av Claudio Magris. Han skriver om några författare från den här delen av det gamla habsburgska riket- Paul Celan, Gregor von Rezzori (1914-1998) och Manès Sperber .


-




Jag fastnar för Gregor von Rezzori som verkar ha varit en mycket "free spirit"- medborgare i ett antal länder för att till slut bli statslös. Många språk behärskade han och han var kunnig i mycket. Jag vill gärna läsa något av honom- kanske Maghrebinian Tales som handlar om ett fiktivt land men som egentligen är en berättelse om Bukovina och dess särart.




Von Rezzori verkar vara mest känd för sin "Memoirs of an Anti-semite" som kom ut 1969- Jag citerar Elie Wiesel "Rezzori addresses the major problems of our time, and his voice echoes with the disturbing and wonderful magic of a true storyteller".




Och.... den här titeln lockar också "Guide for Idiots through the German Society" (1992)



Bukovina har en mycket intressant historia som jag ska försöka att läsa och lära mer om- så snart jag hinner.

4 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

du reser mycket mellan bokhyllorna :)

Ingrid sa...

Ja, det blir ett flackande! :-)

mimmimarie sa...

Åh, just Bukovina tycker jag jag känner riktigt bra efter att innan jul ha läst "Den röda grevinnan". Det var ju just i Bukovina hon växte upp.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Ju mer man läser om dessa platser i central-Europa desto mer fascineras man av dem. Man blir infångad.....