fredag 7 januari 2011

Baltiska förlaget AB

Detta förlag gav bland annat ut billighetsupplagor av "Världslitteraturens mest bekanta verk"- år 1927 verkar ha varit ett extra aktivt år. Jag vet inte hur många titlar som under årens lopp haft Baltiska förlaget som upphov men det torde ha varit många för man gav inte bara ut skönlitteratur utan även uppslagsverk av skilda slag.
-
Jag har dessa "Världslitteraturens mest bekanta verk" i mina hyllor:

Ned med vapnen av Bertha von Suttner
-
Anna Karenina av Leo Tolstoy
-
Upptståndelse av Leo Tolstoy
-
Djungelboken av Rudyard Kipling
-
Valdemar Sejr av Bernhard Severin Ingemann (1789-1862)
-
Livet på landet av Fritz Reuter (1810-1874)
-
Valda noveller av Steen Steensen Blicher
-
Kattspången av Hermann Sudermann (1857-1928)
-
Jag ska försöka att läsa några av de här gamla böckerna- (några har jag redan "konsumerat")- lite extra nyfiken är jag på Livet på landet av Fritz Reuter.
-
Jag kommer att spana vidare efter Baltiska förlagets utgivningar i mina hyllor.

Inga kommentarer: