måndag 17 januari 2011

Årets första bokpaket har anlänt






Det går helt i nyfikenhetens tecken och har ganska stor Galizisk prägel. Bruno Schultz "Kanelbutikkerne" (Ja, den fanns i billig dansk pocketupplaga)- en samling noveller som gör nedslag i judisk småstadsmiljö. Besynnerliga händelser... stilen beskrivs som en blandning av Kafka och Proust.
-
Friedrich Torbergs klassiker "Tante Jolesch oder Der Untergang des Abendlandes in Anekdoten" fanns att få på engelska.(men inte på svenska) tar oss med till ett Wien som inte längre finns- de judiska caféernas Wien. Många möten och många original- "När världen inte längre har plats för kufar måste den dö. "
Shmuel Agnon fick nobelpriset i litteratur år 1966 (Han delade det med Nelly Sachs). Länge har jag velat läsa hans "Bridal Canopy". Boken handlar om Reb Yudel som vandrar genom Galizien på jakt efter en brudgum åt sin dotter- någon gång i början på 1800-talet.
-
I paketet fanns också "Legenden om den helige drinkaren"- en kortroman av Joseph Roth- utgiven på Pontes förlag.
-

4 kommentarer:

On Word Arts sa...

Tackar för tips om Torberg och drinkaren. Mina svenska ex av Schultz båda böcker hittade jag billigt antikvariskt. Har du sett teckningarna?

Ingrid sa...

On Word Arts: Jag ska försöka få tag på Schultz böcker via antikvariat- Jag har sett en del av Schultz teckningar på nätet. De känns som en smäll i solar plexus. Skulle gärna vilja ha dem i bokform.

Metta Karlsson sa...

Du lyckades hålla dig länge före första bokpaketet alltså =) låter som ett spännande paket

Ingrid sa...

Böcker,böcker, böcker: Jo... ovanligt länge- men jag lär nog ta igen dröjsmålet.... :-)