tisdag 11 januari 2011

Ännu en tegelsten

Helt utan tidigare planering verkar det som om 2011 också kommer att bli ett år då jag attackerar tegelstenar. Jag har hittat en till bland mina hyllor nämligen- "An American Tragedy" av Theodore Dreiser. Jag vill inte påstå att Dreiser är en bortglömd författare (jag hade i alla fall hans "Sister Carrie" på min litteraturlista när jag läste engelska en gång i tiden) men han tillhör kanske inte de mest lästa numera. De svenska översättningarna av hans verk är gjorda på 20-talet, som det ser ut.
-
Jag minns att jag tyckte mycket om "Sister Carrie" och "An American Tragedy" verkar vara kusligt aktuell ännu idag eftersom den behandlar baksidan av den amerikanska drömmen. Mord och korruption- ytlighet och strävan efter makt det är några av ingredienserna i det här mastodontverket på nära 900 sidor.
-
"Dusk- of a summer night. And the tall walls of the commercial heart of an American city of perhaps 400 000 inhabitants- such walls as in time may linger as a mere fable."
-
(Inledningsord som lockar till vidare läsning....)

2 kommentarer:

Sanna sa...

Jag läste halva förra året: http://ochsolenharsingang.wordpress.com/2010/08/30/an-american-tragedy-1925-av-theodore-dreiser-del-1/

Hoppas på att orka med andra halvan en vacker dag... ;)

Ingrid sa...

Sanna: Jag ska verkligen försöka orka igenom- men jag tyckte som sagt väldigt bra om Sister Carrie en gång i tiden så jag hoppas att jag får samma känsla när jag läser Dreiser idag (fast det har gått ett antal dekader......).