onsdag 8 december 2010

Mina nyförvärv


Ja, här blandas det friskt.... nytt och gammalt... till vänster (och är inte det blommiga omslaget vackert?) Hellmut von Cubes "Tierskizzenbüchlein" . Här beskrivs allt från lysmaskar till kor- och på (som jag tror) mycket vacker och förtrollande prosa. "Rakt in i hjärtat på världen" enligt Hermann Hesse (i min dåliga översättning).
-
Olga Tokarszuk.... äntligen.... nu har jag äntligen "Styr din plog över de dödas ben" i min hand... åh vad jag ser fram emot att läsa!
-
Matilde Serao blev jag så nyfiken på - hon anses vara 1800-talets mest framträdande kvinnliga italienska journalist- hon skrev också skönlitteratur. "Unmarried Women" är en samling noveller.
-
I min lilla hög finns också en mycket "ombloggad" bok- "One Day" (En dag)- jag läser på engelska - och jag hoppas att den här romanen ska leva upp till sitt goda rykte!

2 kommentarer:

JanB sa...

wooderJag "måste" läsa Olga T - men vilken bok skall jag börja med? undrar JanB

Ingrid sa...

Jag har inte läst ut Löparna ännu... men jag undrar om det inte är bäst att börja med den ändå. Olga Tokarczuk har en mycket speciell stil- men fascinerande....