fredag 3 december 2010

Jul i Malmö- en tillbakablick....

(Foto: Sydsvenskans arkiv).

-

Jag är född och uppvuxen i Malmö- men "mitt" Malmö är för länge sedan borta- kvar finns bara minnena ... När jag tänker min barndoms jular kommer bilden av Wessels skyltfönster upp på näthinnan... Wessels låg på Södergatan (där Hotell St Jörgen nu finns med sin anskrämliga byggnad)- det var ett s k fint varuhus- och det var dyrt att handla där- men julskyltningen kostade ingenting att titta på- och den var storslagen (tyckte vi i alla fall på den tiden)- med tomtar som t o m rörde sig där i skyltfönstret. Hade man sedan tur fick man lov att ta en tur ner i källaren och titta (bara titta) på den storslagna leksaksavdelningen- där började man tidigt saluföra de så kallade "Peggy-dockorna"- en slags mindre "gå-docka" med en stor garderob. (En förelaga till Barbie fast mycket mera barnslig). År 1962 stängdes affären och den flyttade ut (men i helt annan tappning) till Jägersro- nu blev den en gigantisk stormarknad och på invigningsdagen var köerna enorma och jag vill minnas att någon dog av hjärtslag också.

-


Husarkasernen (från Sydsvenskans arkiv)

-

Till julen hörde också ett besök på Stortorget "Varje jul blåste musikkåren in och ut julen från burspråket på Rådhuset. I samband med detta höll man också konsert på Stortorget. Det var ett mycket uppskattat evenemang som drog stor publik. Inblåsningen hölls vanligtvis omkring den 18 december och utblåsningen tjugondedag jul." (De som blåste var Kronprinsens husarregemente). (Jag är gammal nog att minnas Husarkasernen som låg där nuvarande skyskrapa (Kronprinsen) finns idag).

-




Slutligen - ett besök i Petri kyrka för att beskåda den fina julkrubban. Sedan var det dags att fira jul hemma- med en blandning av danska och svenska traditioner.




Inga kommentarer: