onsdag 8 december 2010

Jag väljer fem....



Jag har studerat Rory Gilmore's lista och bland alla de böcker som jag inte har läst lockas jag mest av denna handfull. Ovan- "The Bielski Brothers" av Peter Duffy- (finns i svensk översättning/2004 , Svenska förlaget) som handlar om tre bröders guerillakrig mot nazisterna från 1941 och framåt. De byggde sitt eget "Jerusalem i skogen" och lyckades rädda 1200 judar.


-



"Ella Minnow Pea" av Mark Dunn- en mycket annorlunda berättelse- och läs här om handlingen.



-
Julia de Burgos- poet från Puerto Rico- (1914-1953) anses vara en av Latin-Amerikas stora poeter. Hennes liv blev kort och intensivt- hon dog i fattigdom. Hon hämtade inspiration från bland andra Pablo Neruda. Jag vill gärna läsa .... (Jag önskar att jag behärskade spanska....). "Song of the Simple Truth" är hennes samlade dikter.


-



The Old School av Tobias Wolff (Den gamla skolan)


"Berättaren i Tobias Wolffs täta lilla roman har många drag gemensamma med författaren själv, och berättelsen är på många sätt Wolffs egen. Den handlar om en ung man som går på en av de dyra privatskolor i USA som fostrar framtidens beslutsfattare i en miljö kopierad från berömda engelska public schools. Just denna skola berömmer sig av att sin höga litterära profil, som bland annat går ut på att skolan varje år får besök av en berömd författare. Den elev som vinner uppsatstävlingen får träffa celebriteten personligen.Romanens jag önskar inget högre, och efter att ha misslyckats med att få träffa den legendariske Robert Frost och nyliberalernas grand old lady Ayn Rand sätter berättaren allt på ett kort när han hör att Hemingway är årets gäst. Men det knyter sig, han får inte till någon uppsats, utan plankar en novell från en flickskolas årsbok - och vinner med den. Precis när han står inför sin stora ära att få träffa den legendariske Hemingway blir han uppkallad till rektorn. Fusket har upptäckts och världen rämnar." (Texten kommer från Adlibris sida om boken).

-

Under andra världskrigets USA var det inte trevligt att vara från Japan eller att vara av japansk härkomst. Julie Otsuka beskriver den här tiden i sin bok- "When the Emperor was Divine".

-

Är det någon som redan har läst? Det skulle vara roligt att höra lite åsikter om alla eller någon av dessa böcker.


Inga kommentarer: