tisdag 14 december 2010

Dikt från Färöarna- Toroddur Poulsen

Jag har läst diktsamlingen "Blodpröver" av Toroddur Poulsen (han är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2011 med diktsamlingen "Utsikt"). Jag har läst i dansk översättning (Toroddur Poulsen skriver på färöiska).
-
Just da
han skulle saette sig for att skrive
om den store betydning
det har for filosofien at sidde i dage
ja uger
og glo ud i luften
bad hun honom gå ned
at köbe maelk og bröd
og tage affaldsposen med.

-
-
Elektrikeren saetter to nye stikkontakter
udenfor wc-dören
hvori det sidder en lyseröd rude
den går i stykker senere i historien
og ingen skar sig
her i vores nye lejlighed
på min födeselsdag
samme dag jeg trådte i en hundelort

-
bandende og svovlende rensede jeg så skoen
med opvaskebörsten
som jeg bagefter smed ud af vinduet
det fortröd jeg et halvt minut senere
for små börn leger sommertider nede i gården
men da jeg kom ned var börsten der ikke
og så var der ikke andet at göre
end at gå op igen og holde födselsdag.
-
Det finns mer att läsa om Toroddur Poulsen och hans författarskap + utdrag ur diktsamligen Eygnamörk från 2004 här. (I "Blodpröver" finns även dikter om präster, njurstensbesvär, Färöarna......och allt har en något bisarr prägel (om ordet tillåts)- men jag tycker om stilen och jag tycker om det lätt "galna" draget. Jag hoppas verkligen att denne diktare får mera press och mera uppmärksamhet. Det tycker jag att han förtjänar.

Inga kommentarer: