tisdag 9 november 2010

Tematrio tyskspråkiga författare

Lyrans tematrio den här veckan handlar om tyskspråkigt. Här mitt bidrag.
-
1. Erich Maria Remarques bok "På västfronten intet nytt" blir mitt första val. Den ingår i mina 15 odödliga... en bok som jag alltid vill läsa om- en bok om kriget som det var för den enskilde soldaten- skyttegravarnas elände - livet som det kom att te sig för "en förlorad generation". Jag var bara 14 år när jag läste romanen och den har etsat sig fast i mig. För den här boken tvingades Remarque i landsflykt och den brändes på nazisternas bokbål år 1933. Två filmatiseringar finns - läs och se- uppmanar jag.
-
2. Hans Falladas "Hur ska det gå med Pinnebergs" (Kleiner Mann, was nun?)- Jag har skrivit lite om romanen här.
-
2. Mitt tredje val faller på en bok som jag VILL läsa- en bok som jag hoppas kommer i svensk översättning mycket snart- nämligen Christa Wolfs självbiografiska roman "Stadt der Engel" (oder The Overcoat of Dr Freud). Recension i DN här. Jag har beställt den på originalspråket men en bok av en så känd och läsvärd författarinna borde verkligen komma i översättning- så kan många fler ta del av den!!

2 kommentarer:

Søren sa...

Gode valg. Remarque og Fallada er fantastiske :-)

Ingrid sa...

Sören: De är odödliga. Jag har faktiskt också köpt (inspirerad av dig) "Alone in Berlin" av Fallada!