torsdag 18 november 2010

"The Stars My Destination" eller Tiger! Tiger! eller "Tigermannen"

Bok nummer två i min klassiska SF-trio blev "The Stars My Destination" av Alfred Bester. Boken kom ut 1956 och i svensk översättning 1979 (Tigermannen).
-

TIGER, tiger, burning bright

In the forests of the night,

What immortal hand or eye

Could frame thy fearful symmetry?
(William Blake) och dikten citeras på bokens första sida. William Blake's kända versrader kommer att få sin förklaring längre in i berättelsen- både tigerns mönster och gestalten som brinner... det finns med.
-
Gully Foyle är lat, slapp och likgiltig. När boken börjar har han bekymmer- för "he was 170 days dying and not yet dead"- han svävar runt innestängd i handels- rymdfarkosten "Nomad" , övergiven där mitt i tomma intet. Så närmar sig det som Gully tror är räddningen i form av ännu ett rymdskepp "Vorga"- men- det sveper bara förbi och lämnar Gully att förgås i sin ensamhet.
-
Här skapas nu bokens tema- nämligen Gully Foyles sökande efter hämnd (Gully blir till slut räddad ändå och återvänder till "Planet Earth"). "The Stars My Destination" är en bok som brinner i sig själv... här förflyttas man snabbt mellan platser och skeenden- (och man förflyttar sig via "jaunting" eller som det heter på fint språk "teleportation". Det svindlar verkligen under läsningens gång, det är ibland riktigt svårt att hänga med (åtminstone för mig som inte har så stor vana av genren).
-
Gully Foyle är en intressant (om än inte sympatisk) skapelse. Han utvecklas dock under resans gång- men i början är han en obildad, lunsig, egoistisk och våldsam typ. Mysteriet med "Nomad" och "Vorga" löses till slut men det är många "twists and turns" innan vi når dithän. Varför kunde Vorga inte stanna? Vad för last fanns på Nomad? Vem är den brinnande mannen?
-
Gully Foyle is my name
And Terra is my nation.
Deep space is my dwelling place,
The stars my destination.
-
Min andra SF-klassiker var spännande, en riktig bladvändare. Boken har liknats vid en science-fiction version av "Greven av Monte Christo". (versen ovan finns i lite annan lydelse också i James Joyce's "A Portrait of the Artist as a Young Man"
-
Steven Dedalus is my name,
Ireland my nation,
Clongowes is my dwellingplace
And heaven my expectation.

6 kommentarer:

Petter Malmberg sa...

Alfred Bester var ett stort Joyce-fan.
I en självbiografisk essä berättar han att två förläggare på ett förlag som gav ut enklare sf intresserade sej för honom för att det roade dem att den unge författaren ständigt entusiastiskt prisade "Ulysses".

...med näsan i en bok... sa...

Hej! Jag tycker att du har en fin och bra blogg - därför har du fått en Cherry on Top Award av mig, du kan hämta ut den på min blogg:)

Ingrid sa...

Petter: Tack för denna intressanta "godbit". (Nu tycker jag ännu mer om författaren!)

Sara BE sa...

Kul att även denna gick hem! Som sagt - en riktig bladvändare! :D

Ingrid sa...

Sara: Den var verkligt explosiv!
:-)

Coachman sa...

Jag måste läst denna kring 76 då jag var 13 år.
Omslaget Tiger Tiger fångade mun uppmärksamhet. Boken var inte riktigt dom jag föreställt mig utan bättre.